egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

címkék

címkefelhő

A barbár, a csirkefogó - esetleg a gengszter - és a Valaki

2009.08.11. 01:29 | Luczifer | 12 komment

No, de melyik, melyik? Így ránézésre nehéz a döntés. Pedig jó lenne tudni, mert ők írják a történelmünket. A történéseinket. Mert valamelyik én vagyok. És hát valamilyik meg Te! Ki, kicsoda? És miért? Válaszoljunk, ahogy tudunk. Ál-analitikusan, azaz ál-alaposan, a társadalmi aktivitásért; a beilleszkedésért; a teljesítményért; a társas kapcsolatokért felelős személyiségvonások mentén.

Első kérdés. Hogyan és mennyire akarunk egy csoportba tartozni, ott uralkodni, dicsőséget szerezni, kötődést teremteni, azaz hogyan állunk azokkal a személyiségvonásokkal, amelyek segítik, vagy éppen fékezik a csoporton belüli mozgásokat, az aspirációkat, a beilleszkedési kívánalmakat. Nos, a barbárt errefelé semmi, vagy legfeljebb a dominancia igény jellemzi. Nem akar kapcsolatot, kötődést, vagy ha igen azt a dominancia mentén oldja meg. Alárendelni és alárendelődni. Ez az ő biztonsága. A csirkefogót – esetleg a gengsztert – a dominancia / az ambíció és ennek alárendelten jellemezheti a szociabilitás. Szüksége van emberi kapcsolatokra, de csak azért, és addig, amíg azok előnyökhöz juttatják. A Valakinél a dominancia, az ambíció, szociabilitás, a társas kapcsolatok alakításának értékkövető készségeként van jelen. Ez utóbbitól lesz valaki; Valaki. Aki ezt nem érti / érzi, süket rá, az sohase lesz Valaki, akkor se, ha egyébként ezt hirdeti magáról, vagy mások őróla.

Második kérdés. Hogyan és milyen szabályok mellett kívánunk részt venni a csoport életében? Vagy ennek ellenkezője, milyen szabályokat – és miért! - hagyunk adott esetben figyelmen kívül? Vagy egyáltalán érdekelnek-e bennünket a szabályok? Itt jön elő a felelősségtudat; a szocializáltság; az önkontroll; a tolerancia; stb. A kérdésre a válasz a társadalmi beilleszkedésért felelős személyiségvonások leltározásával adható meg. E téren a barbár és a csirkefogó – esetleg a gengszter – gyakorlatilag üres, így hagyható, de szükség esetén bármivel feltölthető. A Valaki az, aki ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezik és rendelkezni akar. Aki dönt. Neki az élet ügyei, az eljárások nem mindegyek, nem a vegetáció puszta eszközei. Van ízlése, lelkiismerete, szégyenérzete. A barbár, a csirkefogó – esetleg a gengszter – ha szégyelli is magát nagyritkán, csak a sikertelenségért teszi. Amit érez az nem több, mint a kielégítetlen ambíció lereagálása.

Harmadik kérdés. Mit és főleg hogyan teljesítünk magunknak, a többieknek, a csoportnak? Milyen forrásból táplálkozó teljesítményt várhatnak tőlünk? Mi motivál? A külső elvárásoknak megfelelni akaró konformitás? A belső hajtóerő? Kreatív, önálló megoldásokat kínálunk? Vagy az intellektuális igények és készségek termékeit? Vagy stb.? A barbártól nem igen várhatunk semmit, legfeljebb valami konformista teljesítményt. Ő nem akar mást, mint megfelelni, hogy barbár lehessen. A csirkefogó – esetleg a gengszter – és a Valaki egyaránt lehet kreatív és okos. Kettejük között ebben nincs különbség. De abban nagy a különbség, hogy amíg a csirkefogó – esetleg a gengszter – a teljesítményével a dominancia igényét és az ambícióit a normáktól, értékektől függetlenül szolgálja, a Valaki a közösség által elfogadott eljárási szabályok mentén, elfogadtatott értékek mentén teljesít. Itt nyilván lehetséges, hogy a csirkefogó – esetleg a gengszter – úgy tesz, mintha Valaki lenne, de ettől még nem az és ez a magatartása nem ok egy akármilyen Valaki le-csirkefogózásához. Csupán azért mert valamikor ott, és valameddig éppen rá akartak hasonlítani a csirkefogók – esetleg a gengszterek. Nem csak a Valaki keveredhet korpa közé, hanem a korpa is beindulhat a Valakik felé. De erről majd külön.   

Negyedik kérdés. Mi adja a magatartásunk emocionális hátterét, az érzelmi állapotainkat? Mi irányítja a Másik iránti érdeklődésünket? Mennyire vagyunk képesek a Másik üzenetét venni, mire vagyunk abból kíváncsiak, illetve mennyire vagyunk képesek érzelmileg is feldolgozható üzeneteket küldeni? Magyarul, hogyan állunk a pszichológiai érzék; az empátia; a rugalmasság stb. kérdéseivel? A barbár itt – van, akit meglep? – bamba, vagy kegyetlen. Csak vágyik a kötődésre, de képtelen rá. Emberi kapcsolatai kínzóan ridegek és ridegen is tartja őket. Erre kárhoztatta lelki fogyatékossága. Számára nincs menekülés a „Másikba”. Szeretne, de nem megy. A csirkefogó – esetleg a gengszter – főszabályként ugyanez. Néha, nagyon néha előjön szeretetteli kapcsolat, ahol ráhangolódik a Másikra - pl. a gyermeke esetében. Megjegyzendő, hogy itt viszont gyakran durva alárendelődéssel fizet fogyatékosságáért. Nem képes kiegyensúlyozott kapcsolatokat létesíteni. Tehetelenül álmodozik. Ha viszont a csirkefogó – esetleg a gengszter – nagy csirkefogó – esetleg nagy  gengszter – akar lenni, akkor az előtte álló a manipulációs feladatok igénylik a kiváló pszichológiai érzéket. Hogy hitegethessen. A Valakinek, mert a csoportban, a csoportot alkotóan befolyásoló módon kíván részt venni nyilván mindezen tulajdonságra is szüksége van. Hogy megalkothassa az életét. Az életünket. A Valaki és a csirkefogó – esetleg a gengszter – között az igazi különbség ebben van, hogy miért vesz részt a társas kapcsolatokban. Alkotni, vagy kihasználni akar? Ha a kapcsolatteremtés egy úgymond normális – épp értékrendet tükröző – szuperegoval történik minden rendben, az előzőnek van esélye, ha nem, akkor hiába van valakinek kiváló pszichológiai érzéke, attól még csirkefogó – esetleg a gengszter – marad. Semmit sem ad, csak látszatot és közben rombol és kifoszt. ...

***

Minden kornak és minden csoportnak megvannak a maguk barbárai, csirkefogói – esetleg a gengszterei – és Valakijei. Nem ez a különbség korok és csoportok között, hanem hogy melyik szervezheti az életet. Hogy ki jut szerephez. No, meg hogy milyenhez!

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr941301470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.13. 09:59:14

- Montaigne - az emberi természet jellegére utalva - írta valahol, hogy a „barbár” népeknek is van költészetük.(Egyesek a néplöltészetet pl. e barbár költészet és a műköltészet közé helyezik el.)

- És gondoljunk csak - az általam a legnagyobbak közé tartozó Villonra, a csirkefogó-költőre és Genet-re, a gyilkos börtöntöltelék, ám zseniális drámaíróra. Nekik ne lett volna - vagy csupán gyöngécske - empátiaképességük, vagy csökött érzelmi avagy értelmi intelligenciával bírtak volna? Netán ők nem lettek volna Valakik? Ilyet bizony senki sem állíthat, legfeljebb az, aki nem még egy sort sem olvasott tőlük.

Az ég nem mindig kék, a fű nem mindig zöld, mert az élet nem ily' egyszerű !

::))))

Luczifer 2009.08.13. 17:07:56

O! O!
A fenti szösszenet az egyénre vonatkozott és nem a csoportokra, így a poszt a barbárokra utaló gondolatai nem vihetők át a csoportokra. A barbár világ nem attól barbár, hogy csak barbárok alkotják. A csoport minősítését nem egyszerűen a tagok minősége adja, illetve a tagok minősége nem adja automatikusan a csoport minőségét. Ez utóbbinál figyelembe kell venni a szerepek mintázottságát, a hierarchia adta kötöttségeket, szabadságokat, a normákat, magát a csoporttudatot stb., stb. Tök más. A barbárság nem = a barbárok. (Lásd XX. század.)
Bocsánat ismétlem magamat. A harmadik kérdés közepe: „A csirkefogó – esetleg a gengszter – és a Valaki egyaránt lehet kreatív és okos.” A negyedik kérdés közepén: „Ha viszont a csirkefogó – esetleg a gengszter – nagy csirkefogó – esetleg nagy gengszter – akar lenni, akkor az előtte álló a manipulációs feladatok igénylik a kiváló pszichológiai érzéket. Hogy hitegethessen.” Az általad hivatkozott kreatív, okos és kiváló pszichológiai érzékkel megáldott urak ezt inkább példázzák, semmint kontrázzák. Igaz a pöttyös könyvek táplálta várakozások szerint, aki nagyot alkot, annak, nagy embernek is kell lennie. De ez nem így van. Az ilyen esetekben javaslom, hogy ne a Mestert emeljük mintává – Valakivé – hanem a művet olvasgassuk. És adjunk hálát a Jó istennek, hogy nem volt szomszédunk. A Valaki tudniillik itt nem egyszerűen valamilyen csodálatos teljesítmény gazdáját, hanem emberi minőséget is jelöl.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.13. 18:03:11

Én úgy gondolom, hogy a csoport egy kollektív képződmény, ami az egyének együtteséből áll . Ráadásul az egyén párhizamosan számtalan csoport tagja, és más és más szerveződésű, minőségű csoport tagja, tagja lehet párhuzamosam. Ez pedig alapvetően bonyolítja szerepei alakulását, mert ezek a szerepek, szerepviselkedések hatnak egymásra. És a csoportviselkedést csak a csoporttulajdonságok és a tagok tulajdonságai alapján lehet megérteni, mint ahogy az egyének viselkedéseit is maghatározza azon csoportok működése, melyeknek az illető a tagja. Amit írtam azzal ezt nem is cáfolom. Zanzásítva: csak arra kívántam utalni, hogy az élet nem ilyen eccccerűűűű! De az életben leledző szerepek mibenléte sem.
Az általam citált Mesterektől ha valami igazán távol állt/állhatott, hát az pontosan a "hitegetés" volt. És mégha alapigazság is, hogy egy mű nem feltétlenül azonosítható maradéktalanul az azt alkotó, létrehozó személlyel, az akkor sem tagadható, hogy nem is vonatkoztatható el tőle , mert óhatatlanul is részévé vált a saját alkotásának. Az, hogy ez miben és mennyiben érhető tetten, na az más kérdés.

Luczifer 2009.08.13. 18:38:45

Csakhogy nem az élet egészéről, hanem karakterjegyekről és profilokról volt szó. Az élet egy piciny szeletéről. A hitegetés itt elsősorban a köznapokra vonatkozott, de tulajdonképpen Michelangelo Mózese miért nem egy hitegetés?

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.13. 19:53:23

Bár Michelangelo Mózesét sem gondolom hitegetésnek, de én Villonról és Genet-ről írtam, hogy ha valami, hát a hitegetés igazán távol áll tőlük. És ki beszél itt az élet egészéről? Ém az életről beszéltem. Az élet illetve az őt alkotó szeletecskék vajon miből állnak, ha nem a legkülönfélébb karakterjegyeket, profilokat hordozó emberek sokaságából. Egyébként is az élet egésze mindenkinek az, amit ő maga él meg, ameddig az ő külső és belső tekintete elér.

Luczifer 2009.08.13. 20:34:32

Lehet-e valaki, Valaki mondjuk csökött, használhatatlan szuperegoval? Nem az a kérdés, hogy tud-e nagyot alkotni, amiért majd tiszteli a hálás utókor. Egyébként a művészet mi mást tesz, mint hiteget?

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.13. 22:19:50

Már miért hitegetne? Még akkor sem, ha mára a posztmodern a művészet fogalmát detotalizálta is. A művészet pont hogy feltár, megmutat, összeköti a jelenséget, a látszatot a lényeggel, illetve hozzásegít ezek egymásnak való megfeleltetéséhez.
A "nagy" alkotás az pedig sem nem az 500 méteres hossza okán minősül alkotásnak, de mégcsak a végtelent közelítő strófaszámától sem. A " nagy" alkotás az pont attól nagy, hogy betölti a szerepét, hogy eligazít, hogy , még akkor is, ha funkcionális társadalomban élve azon alkotásoktól,amelyekhez, mint művészetekhez viszonyulunk azt várjuk hogy létezésünket kiteljesítsék ,szenvedéseinknek, életünknek , stb. értelmet adjanak méghozzá érzékeink számára a lehető legélvezhetőbb módon.

És ha valaki hitegettetve érzi magát, az nem a művészetből árad felé,tehát nem a művészet által hitegetett, hanem önmaga-maga által az, mert a művészet csak indukátor, azt hozza, mert csak azt hozhatja mozgásba, ami a befogadóban egyáltalán létezik.

Luczifer 2009.08.13. 23:17:54

Nézd, ha valaki az életnek értelmet ad már az se kutya, de ha egyenesen a szenvedésnek azt azért egymás közt azért nevezhetjük hitegetésnek. És a művészet jórészt tényleg ezt teszi. Hirdeti a szenvedés magasrendűségét. Szenvedésünkkel szolgáljuk Istent, a nemzetet, a következő generációt stb. Közben csak ki vagyunk zsákmányolva. No meg átverve. De ez mellékszál. A kérdés itt inkább az, hogy társadalmat lehet-e alkotni, és ha igen milyet a barbárok, a csirkefogók, vagy éppen a Valakik által?

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.14. 00:33:54

A társadalom mindenki által alkotott. Csirkefogónak, gengszternek és Valakinek is csak mihezképest lehet lenni. A szenvedés az élet elidegeníthetetlen része, és igenis hogy van értelmes és értelmetlen szenvedés. Már az is nagy dolog, ha tudom, miért, mitől szenvedek, és e tudás megszerzéséhez bizony sok köze van a művészeteknek. Alkotni, művészetet csinálni, akárha a saját életünket művészetként megélni soha nem ment és soha nem is fog menni szenvedés nélkül. Írtál te már verset, novellát? Álltál már színpadom, küszködtél már tolla, tintával, felvett identitással? Mindez bizony szenvedések árán megy csak, akár a gyerekszülés, vagy az űrhajókészítés.
Ahogy azt Nádas Péter is mondja (nem szó szerint idézem) az emberiség egyik vesztét pontosan a szenvedés minden áron való elkerülése okozhatja.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.14. 00:40:30

p.s.
És mégis vajon ki által vagy, ki által érzed magad kizsákmányolva, átverve?Te hitegeted saját magad - méghozzá művészet nélkül -, akkor, amikor bárkin is számonkérsz olyasmit, amiért semmi és senki nem nevezhető meg kizárólagosan. Az élet minden pillanatában, a mindenki által alkotott pillanatában részesként vagyunk jelen MINDANNYIAN: részünk van abban is amitől elviselhetőbb és abban is ami miatt nem az a világ, amelyben élünk!

Luczifer 2009.08.14. 06:31:48

Ugyanolyan, ugyanannyi ugyanstb. téglából lehet jó és vacak házat építeni. Értsd; ugyanazokból az emberekből lehet jó és silány társadalmat építeni. Mindenki építi, de nem egyforma lehetőséggel és felelősséggel.
Ha az életnek nincs értelme, akkor hogyan lenne annak egy részének, a szenvedésnek? A szenvedésnek értelmet keresni éppenséggel a szenvedés csökkentésén való igyekezetnek tűnik.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.14. 10:27:19

Az életnek az élet maga az értelme, ami tulajdonképpen nem veszíthető el, legfeljebb sokak nem találják, nem lelik meg az élet kódszavait, amiért is csak tudattalan sodródásra ( mert létezik tudatos is!) képesek.

És nagyon fontos dolgot említesz! A lehetőség és a felelősség kérdését. Lehetőség az mindig van. Felelősség nem mindig, illetve változó mértékben. A lehetőség egyrészt adott, másrészt felfedezhető és megragadható, akár ilyen, akár olyan. A felelősség viszont soha nem adott, azt bizony vállalni kell. Méghozzá olyan mértékben, amilyenben a jogainkkal, lehetőségeinkkel élünk. Legyen szó bármilyen típusú csoportról, társadalomról a tagok mindegyikének van lehetősége és felelőssége is. De a felelőssége természetesen a csop., vagy a társ. vezetőinek , az elitnek nagyobb. De ez semmiképpen nem a tagok felmentéséhez, ön felmentéséhez kell hogy vezessen.

Az ember a szenvedésnek nem - valamiféle igyekezetként - keresi az értelmet , hanem az életét, a világát fedezi fel, érti meg egyre jobban. Ugyanis ettől ember! És ennek a folyamatnak a részeként ébred/het rá, hogy esetleges szenvedéseinek mi is áll a hátterében (mennyiben a körülményekben és mennyiben önmagában kell kutakodnia), és csak így nyílik lehetősége arra, hogy számbavehesse, hogy hol és mennyiben tud változtatni. Az pedig már önmagában nagy változást jelent, ha képes saját helyzetére rálátni, és szenvedései háttere kirajzolódik előtte.
süti beállítások módosítása