egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

címkék

címkefelhő

Házi feladatok

Föld, kenyér nélkül – válságjelek

2009.08.03. 10:21 | Luczifer | 6 komment

A Ludwig Múzeum Válságjelek című tárlata Walker Evans, Theo Frey, a hollandiai arbeidersfotografen, Kálmán Kata, Lengyel Lajos Haár Ferenc és mások a világválság idején és az azt követő időszak szociofotóit, sorozatait mutatják be.  A milliókat sújtó szegénység és megaláztatás dokumentálása kiemelkedő, sokat idézett alkotásokat eredményeztek, amelyek máig meghatározzák a társadalmilag érzékeny látásmód legfontosabb jellegzetességeit – igazít el a kiállítás népszerűsítője. Egy kis teremben folyamatosan vetítik Luis Buñuel Föld, kenyér nélkül című dokumentumfilmjét. Hoppá!
Csak lassan a testtel! Ne higgyünk a látszatnak. De még semmi sem történt! Semmit se láttunk! Minek ne higgyünk? Önmagunknak. A várakozásaink diktálta feltételezéseinknek. Ha Buñuel ott van az általa közvetített válságjelek nem annak a válságnak lesznek a jelei. Annak a válságnak is a jelei, de nem csak annak. És főleg nem annak, itt annak a válságnak a jelei csak aprópók! Ez így nem érthető. Kezdjük az elején. Hátha az segít. Az húszas éveinek végét járó Luis Buñuel telve ambícióval elkezd filmeket forgatni. 1929 Andalúziai kutya; 1930 Aranykor, majd ezt követően jön posztunk témája a Föld, kenyér nélkül - Las Hurdes. A filmek válságreakciók, létrehozójuk a lázadó szenvedély. A „nem” világos, az „igen” még csak próbálkozik. A lázadás ideológiát keresett. „Hitem elvesztése után az emberi jóságban hittem, és Sade döbbentett rá, hogy a teljes szabadság a legnagyobb dolog, nincs se jó, se rossz.” – tájékoztat bolyongásáról Buñuel.

Sade hatása alá pár évvel a hurdokról szóló film előtt – Aranykor – került Buñuel. Puff neki. Ez bonyolítja a dolgot. Sade a totális lázadó, a nem erkölcstelen, hanem az erkölcs nélküli ember. Feltéve, hogy ilyen létezik. Mindenből elege van, ami civilizáció, mert a civilizáció a fő gonosz, mert blokkolja a természetest, mert a természetest valami használhatatlan szublimátummal helyettesíti. Neki minden ellenség. Legfeljebb egy-két dolog nem, amit élvezettel használni kíván; pénz, korbács, megalázó szerepek. Ez utóbbi másoknak. Puff neki. Buñuel ihletője és vezére Sade világa, onnan merítkezik, ahol az embernek mindent szabad. Rosszul mondom a hatalmát gyakorolni akaró szabad embernek mindent szabad. Ez se stimmel, de menjünk tovább. Nem lesz ebből gond? Egy örömeit kereső, gátlástalan fantáziájú, de nem csak a fantáziájában gátlástalan úr hatása alatt látni és láttatni a világot? Az igazat? A valót? Ha valaki ebből a pozícióból dokumentumfilmet forgat, minek lesz az a dokumentuma? De ez nem a vetítőbe betévedt néző kérdése. Ez hazafele fogalmazódik meg. A vetítőben csak a kakukktojás felismeréséig jutunk. Mi, akik tiszteljük és kedveljük Buñuelt, de nem vagyunk Buñuel szakértők és nem is volt ez irányban igyekezetünk. De ha már így alakult menjünk tovább.

Buñuel a lázadó valaki, aki szabaddá akar lenni. Sade, a valaki, a kvázi minta, aki mondjuk szabadnak látszik. De ne mondjuk. Sade nem szabad, hanem beteg. Életellenes beteg, aki – adjunk egy felületes diagnózist – az odafigyelés, a biztonságos létének megerősítésének hiányától, az ezt biztosító belső kontroll hiányától szenved. Otthonául a tökéletes uralom és a teljes önfeladás világát kívánja. Képzelgők a márkit szabadnak képzelegték. Jó poénnak tűnt, de súlyos félreértés. 

Buñuel – követve a Sadet szabadnak képzelgőket, mesterének fogadta Sadet – a hurdokról forgatott filmjében általában a civilizáció ellen szól. Azt mondja, a civilizáció okozza a nyomort a megaláztatást, a barbárságot. Mert kitaszítottakat állít elő. Rab kitaszítottakat. Ha szabadok lennének, … De a mondatot nem fejezi be. Talán el sem kezdi. Csak csinálja a zrít - morgok. Fiatal. A szociofotók mögött nem ez a koncepció húzódik meg. Ott arról beszélnek, hogy az a civilizáció a rossz civilizáció, amely megaláztatást és nyomort szül. Nem a civilizáció általában az ellenség, hanem a nyomort és megaláztatást szülő. Ez költőiségben szerényebb, de használhatóbb álláspontnak tűnik. A szociofotók célzottan kritizálnak és ezért fegyelmezettebbek, ha tetszik földhözragadtabbak, ha tetszik, nem trükköznek. Buñuel viszont totálisan támad, mindent megenged magának. Nem lát, hanem látomásai vannak. A mellékelt képen - lásd fent - lévő kislány a dokumentaristák szerint súlyos beteg, az utcán alszik, a felvételt követő harmadik napon pedig meghal, ott az utcán. Aztán látunk egy öszvért, amint a méhek halálra csípik, senki sem foglalkozik vele, ő se kap segítséget. Aztán értesülünk, hogy a parasztok akkor esznek, húst, ha egy hegyi kecske elvéti az ugrást és halálra zúzza magát, megint aztán látunk egy a halott gyereket, akinek a holttestét hosszú kínkeserves úton juttatják el a temetőbe … stb. Egy szó se igaz az egészből mondták, mondják. A gyerekek közül egyik se halt meg. Illetve egyszer biztos, de nem akkor és nem úgy. A ma a nézője megérti a bosszankodókat. Ez egy dokumentumfilmbe öltöztetett szürreális látomás. Ezek a szürrealista képsorok nem Hurdes -ról tudósítanak, hanem a lázadó lélekről. A film szemmel láthatólag fel akar hergelni. De – öreg vagyok és gyanakvó – úgy tűnik, nem szövetségest akar belőlem csinálni valamiért, hanem elégedetlenkedőt. Bármiért. Szenvedjek és lázadjak. Ezért kínoz. Sade foglalkozik velem. Én védekezem. Ha az emberi bajok oka a civilizáció, akkor miért lázadunk a dolgok ellen a civilizáció nevében? Bajunk, hogy az erény, a szolidaritás, a stb. a civilizáció álca, hogy ne kelljen erényesnek, szolidárisnak és hát civilizáltaknak lenni. Kiderül a civilizáció a közbűnök paravánja és egyben melegágya, illetve ne kerülgessük a forró kását a civilizáció maga = a bűn. Elég egy kamera és minden álca mállik szét, láthatjuk. A lázadás, a felszabadulás a magánbűnök elfogadásán keresztül vezet. (Bocsánat, ne tessék tiltakozni Sade a háttéranyagunk. És nem én választottam!) Ez nem következmény nélküli ügy, pontosabban – mondaná Sade - akkor nincsenek magánbűnük. Mert ez per definitionem nem létezik.  Puff neki. Ez aggasztó. Mondjuk jó hetven évvel később. Nem kevés történelmi tapasztalattal. Amikor láttuk a történelem produkcióját, az erre adott Pasolini megfejtést a Salo, avagy a Sodoma 120 napját. Salo festői szépségű észak-olasz kisváros, ahol a fasizmus utolsó napjaiban a civilizáció kötöttségeitől ment akarat, ha tetszik a másokat alávetettségben tartó, a hatalmat gyakorló szabad egyén „a végletekig önkényes, kizárólag saját szükségleteit hajtó” szabadsága üli torát. Sade receptje szerint. Csak jó idegzetűeknek. Még akkor is ül a figyelmeztetés, ha tudjuk a forgatás remek hangulatba folyt. Végigröhögték. Hiába, sokféle szabadság van. És sokféle felszabadítás. De erről most ne szóljunk.

A kritikai éllel készült szociofotók mindenesetre sem akkor, sem most nem kerülnek egy platformra Buñuel hozzászólásával. Ettől függetlenül kifejezetten hálás vagyok, hogy végignézették velem.

 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr431284708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZinczyKa 2009.08.04. 01:55:15

Erosen off. Megerkeztem. Utalok repulni. Majd irok.

Luczifer 2009.08.04. 07:03:45

:) Uff! Erősen! Ha lehet így mondani.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.05. 15:55:04

Az, amit boncolgatsz, számomra nem más, mint annak a kérdésnek való nekifeszülés, hogy az ember világának állapota (állapotai) feletti aggodalmainkat vajon az istenek, az isten eltűnése, avagy éppenséggel az emberi, az emberség , mint olyan kiveszése a világból alapozza, alapozhatja-e meg leginkább. És vajon hogyan és mennyiben is függ, füghet össze a kettő egymással? Mert Buñuel kétségbeesése mindig isten hiányáról beszél, mint ahogy a nyomorúság, a nyomor és szenvedés is csak apropó ennek érzékeltetéséhez a számára. Hiszen csak kiüresedett , légüres térként , isten hiányától megfosztott, istentől elhagyatott térként képes a világra nézni azzal az ő felhasított szemgolyójával. És se kint, se bent nem találja már se a maga, se a világ isteneit, istenét. És akkor hogyan állunk az emberrel, az emberséggel, az emberségességgel? Létezhet-e az ember istenek és/vagy isten nélkül, létezhet-e az ember emberség és emberségesség nélkül?
Én úgy gondolom, hogy ezek bizony szorosan összefüggnek egymással. És azt is gondolom, hogy az istenek , az isten hiányára csak és kizárólag addig hivatkozhatunk, ameddig fel nem növünk! A kérdés ezek után már csak úgy tehető fel, hogy vajon megéri-e a felnőttkorát az emberiség, vagy az emberi, az emberség elvesztésével belefulladva saját kisdedségébe önmaga önmagát emészti fel.

Luczifer 2009.08.05. 21:20:59

Kétségtelenül ott egy Sade > Bunuel > Malvina vonal. :)

Luczifer 2009.08.05. 21:41:41

Egyszer- Firefox - látszik a válaszom egyszer – Explorernél - nem. Jópofa. Mindenesetre azt szerettem volna írni, hogy kétségtelenül ott egy Sade > Buñuel> Malvina vonal. :)

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.08.06. 18:02:42

Hát ezen egyszerre sírhatok meg röhöghetek is! :::((( :::)))
süti beállítások módosítása