egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

címkék

címkefelhő

Menekülés a barbárságba

2009.07.26. 16:50 | Luczifer | 21 komment

Néha úgy gondolom, hogy a kegyetlenség, a gonoszság a kötődés, magyarul a szeretet hiánya okozta frusztráció következménye. Néha pedig azt képzelem, hogy mindez az embertől függ. A pokol fattyától.  Következik Bernhard Schlink; A felolvasó
Minden lefojtva
 
I. Michael Berg (16) az utcán rosszul lesz, bevánszorog egy kapualjba, hány, szemmel láthatólag alig él. A ház egyik lakója Hanna Schmitz (36) segít rajta, megmossa az arcát, a hányást egy vödör vízzel eltakarítja, majd hazakíséri. Amit tesz az segítség, ahogy teszi az durván kivitelezett, lélektelen kötelességtelesítés. Az esetet egy hosszú betegség követi. A lábadozása idején a Michael Berg felkeresi az asszonyt, virágot visz neki, hogy megköszönje az érte tetteket. A látogatást követően Michael nem tud szabadulni a nő alakjától. Újra megjelenik nála. A fiú suta közeledést a nő elfogadja, és szerelmévé fogadja. Kapcsolatuk ritualizólódik, a testi szerelmen kívül a fiú felolvasásait foglalja magába. Az asszony tudniillik szerette, ha felolvasnak neki és a fiú ezt örömmel tette. Michaelnek érthető okok miatt nincsenek konkrét nagy ívű reális céljai, de mindenképp el akarja mélyíteni kapcsolatát az asszonnyal, aki viszont ezt hárítja. Ezt is megértjük. A két szándék azonban kibékíthetetlen. Jönnek a konfliktusok, amelyek a fiúnak rendre bűntudatot okoznak. Azt hiszi, azért nincs az asszony életében helye, mert …. mert elárulja. Itt álljunk meg egy pillanatra. Ez az elárulás nem hűtlenkedés, nem hitszegés, ez az elárulás a mások beengedése az életünkbe. Michael nem tudta, hogy nem ez az árulás, ezért nem járhat büntetés, nem járhat bűntudat. Egy nap Hanna váratlanul eltűnik. Michael kétségbe esik, úgy érzi mindez azért történt, azért éri őt a vesztesség, azért sújtja őt a sors, mert - jön a rögeszme - elárulta szerelmét.

 

II. Hét évvel később találkozunk újra Michaellel, aki már, mint joghallgató az auschwitzi koncentrációs tábor őreinek perét látogatja. A vád, hogy a háromszáz foglyot kísérő őrök éjjelre egy templomba bezárták foglyaikat, akik a bombázások során kigyulladt épületben bent égtek. A két túlélő vallomására alapozó vád szerint az örök kinyithatták volna az ajtót, de nem tették. Az egyik vádlott Hanna Schmitz. Az asszony másik bűne, hogy a táborban a maga szempontjai szerint szelektálta a foglyokat. Voltak a szerencsétleneknél is szerencsétlenebbek, akiknek egy darabig kedvezett – nem kellett nehéz fizikai munkát végezniük – aztán őket is szenvtelenül a halálba küldte. A kedvezmény addig és azoknak járt, akik esténként felolvastak neki. Amíg megengedte nekik. "De kellett a hely az újaknak." Michael összetört, zavartan tehetetlenül szenved. Bénultságából lassan eszmél. Hanna Schmitz bíróságon tanúsított magtartása Michael számára eleddig teljességgel érthetetlen volt. Nem értette mit, miért fogad el, mit miért tesz, akár az érdekei ellenére is. Egyszer csak rájön Hanna analfabéta és mindent elkövet, hogy ez a szégyene ne derüljön ki. Számára ez a bírósági tárgyalás tétje. Hogy ne derüljön ki írástudatlansága. A többi őr négy-öt év börtönnel megússza Hanna Schmitz életfogytiglanit kap.

III. Megint évekkel később vagyunk. Michael, állást vállal, megnősül, születik egy lánya. Hannát azonban nem tudja maga mögött hagyni. Az asszony, a titok, az elárulása miatti bűntudat ott él vele. Szégyelli magát, hogy ezt a nőt szerette, lelkiismeret furdalása van szégyenéért, hogy szégyenében most tényleg elárulta, megtagadta. Segíthetett volna, de nem tette. A titkok nem engedik. Hogy ezért, vagy ettől függetlenül, azt igazából nem tudjuk, mindenesetre házassága tönkre megy. Egy céltalan üres estén olvasgat, majd elővesz egy magnót és rámondja Homérosz Odüsszeáját. A felolvasás rituáléja feltámad. A szalagokat beküldi a börtönbe. Hosszú éveken át egyetlen sort sem ír, egyetlen egyszer sem keresi fel a asszonyt, csak küldi a szalagokat. Hanna a börtönben autodidakta módon megtanul olvasni, írni, és rövid üdvözlő sorokban köszöni Michaelnek a „felolvasást”. Húsz év után kegyelmet kap. A börtön vezetője - tekintettel hogy más kapcsolatáról nem tudtak - Michaelt értesíti Hanna szabadulásáról és egyben kéri látogassa meg. A férfi halogatja az ügyet, de a szabadulás előtti héten felkeresi Hannát. Az asszony megörül a férfi jöttének, de látva annak visszafogott tartózkodását ő is tartózkodó lesz. Félve kérdi akkor most vége? Miért lenne vége? - jön az erőtlen válasz. Megegyeznek a szabadulás körüli teendőkben, majd a mihamarabbi viszontlátás reményében elbúcsúznak egymástól. Az utolsó börtönben töltött éjszakán Hanna felakasztja magát. Végrendeletében azt kéri, hogy Michael a megtakarított pénzét a rá terhelő vallomást tett túlélők segítségével az üldözöttek javára fordítsa. Michael felkeresi az asszonyt, aki azonban elutasítja a kérést. Ő nem ad feloldozást. Ezek után Michael egy zsidó alapítványnak utalja a pénzt, ahonnan egy udvarias köszönőlevelet kap. A köszönetet Hanna Schimtznek címezték.   

***

Most mit csináljak?  Nézem a stáblistát, addig se kell megszólalni. Itt mindent ki kell találni. Meg kell érezni. Itt semmi sincs kimondva. Ez a lefojtottság megkomponált homálya.   

***

Hanna Schmitz egyezsége.

Az embernek vannak vágyai és ezeken belül vannak lehetetlennek tűnő vágyai. Olyanok, amelyek az életnél is fontosabbak lehetnek számára. Amit saját erejéből nem remél teljesíthetőnek. Amit ennek ellenére el akar érni, amiért mindenre hajlandó, amiért eladja a lelkét az ördögnek csak, hogy teljesüljön. Ilyen vágya volt Hanna Schmitznek az, hogy ne derüljön ki banális titka; írástudatlansága. Hogy ne váljék nevetség, és megvetés tárgyává. Ne legyen kitaszított. Lenézett. Üldözött. Hogy belül maradhasson. (Sose volt ott.) Az ördög ajánlata a vágyakozónak; a titok, titok marad, de ennek az, az ára, hogy a lelke az övé. Mindig és mindenkor. Szőröstől, bőröstől. Nem a teljesítést, nem a halált követően, hanem mindig és mindenkor. Mostantól. Tegnaptól. Nincs lelke. Nem kötődhet senkihez, nem érheti szeretet.  Ha igen; titka kitudódik. Innentől kezdve életét biztonságba gondolja. A barbárság sáncai között. Akinek ez túl költői, azoknak fordítok. Hanna Schmitz úgy értékeli helyzetét, ha feltárulkozik, az titka kitudódását hozhatja, ami pedig magával hozza a megalázást, a kitaszítást. Ha a titok kiderül, mindennek vége. Ha elzárkózik akkor ugyan szenved, de sértetlenséget élvezhet. Mindent, csak kötődést ne! Ez ugyan egy állatias létet biztosít, de biztosít.  

Hanna Schmitz fegyelmezetten teljesít mindent, amitől titka megőrzését és vegetálásának fenntartását várta. Mindent feláldozott, mindent odaadott, csak ne derüljön ki a titka. Kisvilágából mindent kiürít, ami veszélyes lehet. Az életet az illúziók világával pótolja. Felolvastat, meséltet magának. Az irodalom az élet, az irodalom adja neki azt, amitől megfosztatott, amitől megfosztotta magát. A kapcsolatok élményét, amit a barbár programja kitiltott életéből. Primitív erősen szabályozott, erősen hierarchizált csoportok alján érzi magát biztonságban és ennek megfelelően otthon. Ide vonul, itt éli életét. Reménye, hogy itt senki érdeklődését nem kelti fel, senkire nem lesz szüksége és mégis „megfelelő” lehet. Hogy lehet. Menekül, amikor valaki igényt tartana rá, ha valakivel kapcsolatba kerülne. Ha kell megtéveszt. Ha kell megtagad. Ha kell ölet. Tettei szörnyű tettek és szörnyű vádak a rend, a merev előítéletek és a képmutató világ elleni. A barbár világ ellen. És közben egy pillanat nem telik el az élet, a befogadás iránti vágy nélkül. A hiány okozta fájdalom nélkül. Állandóan keresi az enyhitő pótszert a felolvasót. De a felolvasás az illúzió közvetítése nem old meg semmit. Hanna Schmitz hatalmas árat fizet titka őrzéséért, megfosztja magát minden emberitől és őt magát embertelenné teszi. Nem tud helyet adni életében, nem jut számára hely mások életében. Amikor az egyetlen ember, akihez minden szándéka ellenére mégiscsak kötődött, aki kötődött hozzá és így megválthatta volna megtagadta, kiszállt.

***

Több mint háromszáz ember kínhaláláért felel. De ... Nincs, de! De ...

***

Michael Berg az elátkozott

Michaelnek is volt egy vágya – ha lehet mondani még banálisabb – hogy szerethessen. Terve megvalósítása érdekében ő nem tartott igényt az ördög szövetségére. Telve önbizalommal, nyíltan indult útján. De szeretni nem egyszerű. Itt lehet, hogy kevés az önbizalom, a fiatalos lendület. Itt meg kell érteni, meg kell érezni és reagálni kell. Ha lehet helyesen. Általában nem lehet. Michael erről mit se tudott indult, mert elérkezettnek látta az időt. Az ördög, akit sértett és bosszantott ez a nagy önállóság elátkozta. Michaelt azzal verte, hogy csak tizenöt évesen és csak egy nyáron át lehetett szerelmet adó és szerelmet remélő férfi és ember. Soha többé. Nos, a költőiséggel szemben idegenkedőknek megint fordítok. Michael Berg egy normális fiatalember normális vágyakkal. Vonzódása, álmodozása természetes. De az ezzel járó problémák, kérdések kezelésében egyedül hagyták. Sem az otthon, sem a szerelme nem segített neki. Nem fordulhatott sehova se. Nincs használható kulturális támogatottság - mondhatnánk. Ott állt a lángoló érzelmeivel tanácstalanul, eszköztelenül. És vegyük észre vágyai beteljesületlenek. Beteljesíthetetlenek. Pech, nagy pech. Élete végéig kíséri e kudarc okozta trauma. Soha sem tudja sem feldolgozni, sem megoldani, egyik sem sikerül neki.  Tényleg, mint akit elátkoztak. A barbár világ alkot. Szerelmétől először maga a szerelme fosztotta meg, aztán újra találkoznak, de akkor az asszony már tömeggyilkosság vádjával a bíróság előtt. A görögök itt ipari tanulók.  Csak egy helyet kínál számára az élet és az egy tömeggyilkos mellett van. Az átok hibátlan és kegyetlenül zár. Michael ezt képtelen elfogadni. És ezzel betejesedik az önvádja; megtagadja a szerelmet. Áruló lesz. Itt minden út a pokolba vezet.

Barbárok

Lehetett volna másképp? Hogyne! - vágjuk rá automatikusan. Évekig tanultuk, gyakoroltuk a leckét, hogy minden lehet másképp, hogy az, ami megtörtént, az történhetett volna másképp is. Azért mert valami úgy történt, ahogy megtörtént még nem teszi elkerülhetetlenné a történteket. Ha elkerülhetetlen volna, ami megtörtént, akkor nem merülhetne fel a felelősség kérdése. De ez elkerülhető lett volna. Ezért itt van felelősség. A jeleket meg nem értő, azokat le nem fordítók felelőssége. A barbárok felelőssége. 

A történetben senki sehol semmit nem ért meg. Senki semmit nem tud és / vagy nem akar megérteni, olvasni a Másikban. Mindenki menekül a megértés, a megértetés feladata elől. Mindenre képesek, csak ne kelljen megérteni. Bármit megérteni. Inkább legyenek tehetetlenek, kegyetlenek, barbárok. Csak ne kelljen megérteni, megértetni valamit is. Ítéletek és előítéletek. Üres szerepteljesítések, kisszerű csalások, csoportnyomásnak való elvtelen megfelelések, leckefelmondások. Menekülések. Csak ne kelljen gondolkodni, ne kelljen szembenézni, ne kelljen megérteni. Vállalni valamit. Magamat, a Másikat. Legyen minden az erőé. És ez mindenkire igaz. Mindenütt ott a jól rosszul - inkább rosszul - leplezett barbárság. Ott van a barbárság Michael Berg filozófia professzor apjánál, aki távolságot tart az élettől, el-intellektualizálva a kérdést békén hagyja a barbárság mechanizmusait. Ott van a bírónál, aki megfutamodik az „Ön mit tett volna a helyembe” a barbárságot leleplező kérdés elől. A múltat számon kérő ifjú generációnál, akik úgy köpnek le embereket, hogy meg sem próbálják a tetteik okát tisztázni. Megértésre pedig ne is számítsunk. Magukat se értik. Agresszívek. Ezt racionalizálják. Ítélkeznek, mert ítélkezni kéjes. Ítélkeznek, mert mentik a bőrüket. Nem vagy az apám!  Senki, sem magában, sem a Másikban, sem a történelemben nem tud, vagy nem akar olvasni. Analfabéták. Egy szót se akarnak megérteni a világból. A barbárok menekülnek a barbárságba. Szép ruhában. Olvasottan. 

***

Idáig jutottam. Nem a töprengésben, hanem a töprengés leírásában. Posztnak hosszú, üzenetnek karcsú. Ez van. Az ügy nem ereszt. Holnap viszont dolgozni kell. Ezek a Bernhard Schlink – a történet szerzője – félék fényévekre vannak tőlünk. Sikere, világhíre méltó, megalapozott. Van, aki vitatja. Miért? Ki udja? 

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr861268257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.26. 22:05:23

"Néha pedig azt képzelem, hogy mindez az embertől függ."
A posztról , így hirtelen ezek jutottak az eszembe:
- Én nemcsak néha és nemcsak képzelem, hanem meggyőződésem, hogy igen, az embertől függ.
- Olvass az életedért! / A la fuss az életedért! /
- Egyáltalán nem szükségszerű, hogy embertársaink tetteinek, cselekedeteinek megítélése nélkülözze a megértést. Sőt! De attól még a tett megtétetett, s a következményekkel mindenkinek számolnia kell.
- A megtörtént történések nem történhettek volna másként, mint ahony megtörténtek. Ugyanis ha másként történhettek volna, hát akkor nem úgy történtek volna meg, ahogy megtörténtek. Ez az élet drámaiságának alapja.

ZinczyKa 2009.07.26. 22:47:20

A titok és a nem megérteni tudás/akarás párban járnak. Egyik sem lehet meg a másik nélkül. Rossz út, a jó egyszerűbb lenne. De akkor meg nem lenne belőle film, ha jól sejtem.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.26. 23:09:03

A konkrét esetben a titkok felfedésre kerülnek. Egyébként meg a megértéshez az is alapvetően hozzátartozik, hogy elfogadjuk, megérjük, hogy mindenkinek vannak és lehetnek titkai. És hát van az az eset, amikor talán soha nem derül/het fény a megítélt cselekedet motívációjára, mert titok marad - pl. tömeggyilkosság elkövetésének esetében -, attól még az elkövetett tett morálisan abszolúte meg-, elítélhető.

ZinczyKa 2009.07.26. 23:25:11

Nem tudom. Nem úgy van az, hogy a titkolózó fél nem engedi a megismerést, a partner meg belemegy ebbe a játékba?
Az, hogy van olyasmi, amit valaki titkol, az nem annyira baj, csak a kapcsolat nem működik így. Ez teljes egészében magánvélemény.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.26. 23:43:27

Ha a titkolózó fél titkolózik, akkor is megismerhető: ő egy titkolózó valaki! ::)) És a megismerés egy összetett folyamat, amiben a mentális és racionális működés, azok különböző elemeik egymásba ágyazottan vannak jelen. Ráadásul hiába akar valaki titkolni bármit is , testbeszéddel , metakommunikációval mégiscsak sok-sok mindent elmond magáról, többek között azt, hogy nem nyíltan, nyitottan kommunikál. És ez is egy lényeges adalék valaki megismeréséhez. De mint megannyi másról általában, erről is sokkal nehezebb releváns gondolatokkal előhozakodni, ha nem konkrétumokról beszélünk. Mondj példákat! ::))))

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.26. 23:47:38

p.s.
A kapcsolatok egyébként valahogy mindig működnek. Vagy jól, vagy rosszul, vagy így vagy úgy. Ha nem működnek, akkor nem beszélhetünk kapcsolatról. ::)) És ha minden kapcsolatnak hirtelenjében vége szakadna, ahol az egyik /meggyőződésem, hogy mindkét/ félnek vannak titikai, akkor az emberiség bizony már régem kihalt volna! Szerintem pont ez a " mindenkinek van egy titka" (vagy több) tartja mozgásban az embereket. :::)))))

ZinczyKa 2009.07.27. 00:29:29

@MALVINA: Úgy értettem, hogy akkor a kapcsolat nem működik jól ::))
Példát? Én valami olyasmire gondolok, hogy az adott embert megnyomorító titok az nagyon nehézzé tudja tenni a megismerést. Vagy lehetetlenné. A fentiekből indultam ki.
Egyébiránt én elég őszinte ember vagyok, el szoktam mondani sok dolgot magamról, ezért megismerni is kifejezetten könnyű. Viszont nehezen boldogulok olyan emberekkel, akik semmilyen formában nem nyitottak.
A lényeg, hogy én nem holmi juj nem mondom el a kedvesnek, mennyiért vettem a cipőt jellegű titokra gondolok. Kicsike titka lehet bárkinek. De a nagyon eltakart titkok sokat ártanak. Ez egy magánvélemény persze.

Luczifer 2009.07.27. 03:30:50

Ha ami megtörtént nem, nem történhetett volna másképp, milyen alapon ítélkezik, aki ítélkezik?
Hanna Schmitz felolvastatta magának a fél világirodalmat. Nulla védelmet kapott tőle. Az un. magas kultúra semmitől se véd. De hát ez közhely.
Önmagában a titok nem okozott volna tragédiát. De, ha egy barbár, intoleráns világban születik a titok, hogy a titok birtokosa ne legyen áldozat ott végzetessé válhatott a dolog. A titok és a titok őrzése egy kényszerpályára állította a titok birtokosát. És rengeteg áldozat lett. Itt nem csak egyéni felelősség van, amit egyébként senki se kérdőjelez meg. Sem Michael, sem Hanna, és természetesen én sem. De nem kellett volna mindennek bekövetkeznie. És mert mindez nem volt törvényszerű, van felelős. És nemcsak Hanna Schmitz. És nem csak az egyének.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 08:57:46

Olyan alapon, hogy megtörtént! Ne keverjük össze az okozatot (a megtörténést) a kiváltó okkal, az emberrel ( jelen esetben annak gyarlóságával ). Hiszen pont az a megítélés alapja, hogy olyan gyarló, hogy efféle világot kínlódik maga köré, nem pedig az, hogy a történés bekövetkezett. A történés nem tud, nem képes meg nem történtté válni, az ember viszony képes lehetne, önmagán alakítani, önmagát mondjuk jónak, tisztességesnek választani. Tehát nem a történés felett ítélkezünk, nem azt ítéljük meg, hanem magát az embert.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 09:07:20

Számomra elképesztő, amikor korokat, világokat, kultúrákat tesznek egyesek felelőssé, mégha részlegesen is. Most nem mínősítem az efféle kitételeket. De könyörgöm, akkor is az ember és csakis az ember tehető felelősé mindezekben, mindezekért, ha össztársadalmi , csoportos avagy egyéni felelősségekről beszélünk. Az kérem CSAK egy irodalmi fordulat, hogy "gyilkos korban élünk", hogy "rossz világban az ember rosszá válik", stb. Ezek úgy botorságok, ahogy vannak. Ha egy "gyilkos korban" csak egy nem-gyilkos, emberséges, tisztességes ember is létezhet az ő tisztességes és emberséges viszonyulásaival, akkor arra kérem mindenki másnak is megvan a lehetősége. Mármint hogy azzá váljon. A tisztesség, az emberség pont abban mutatkozik meg, hogy nincs az a kényszerpálya, ahonnan visszafordul, ahol az ellentétjébe csap át! Ez van, még akkor is, ha az is evidencia, hogy mindig egyszerűbb, ha relativizálhatjuk a dolgainkat. Vannak alapvetések, amelyek ezt nem tűrik el, mert akkor már egészen másról beszélünk.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 09:17:13

Nem az irodalom tesz bármit, hanem az ember, aki mögötte van, aki a irodalmával, a műveivel az emberre nem mint tehetetlen , önreflexióra ,önvédelemre képtelen lényre tekint. Márcsak saját létezése is ennek a tagadása, miszerint őt magát, az irodalmat is az ember teremtette, teremti. Szóval az irodalom lehetőséget ad, pontosabban vele (az irodalommal) az embernek másik ember adja ezt a lehetőséget. Aztán embere válogatja, hogy ki él vele és ki nem.

Luczifer 2009.07.27. 09:23:06

Hanna Schmitz bizonyos események bekövetkeztéért kapott életfogytiglanit. Olyan eseményekért, amelyek bekövetkeztét vele hozták összefüggésbe. Hanna Schmitz és őrtársai barbár embertelen módon viselkedtek. Ez nem kérdés. De ez az asszony 1922-ben Erdélyben született, a harmincas évek közepén került Németországba. Hol volt ennek a lánynak alkalma a jót és a tisztességeset választani? Abban az értelemben, ahogy Te használod ezeket a szavakat? Ráadásul a kor elvárásai szerint ő jó volt és tisztességes, kötelességeit teljesítette, minden munkahelyén megdicsérték, volt benne tudásvágy – ez nem irónia – csak éppen kegyetlen barbár volt. Mint a kora. Hol és mikor választhatta volna ő ennek az ellenkezőjét? És itt nincs vége. Ha itt lenne a vége szimpla lenne. Kik és hol lépnek túl a barbárságon, azok közül, akik már ismerik Hanna Schmitz történetét? Akik ismerik a barbárság természetrajzát. Persze sokan és köztük Bernhard Schlink is, de sokan nem veszik tudomásul a dolog felelősségét. Hárítanak, ahogy csak lehet.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 09:33:23

@ZinczyKa:
Azt írod "az adott embert megnyomorító titok az nagyon nehézzé tudja tenni a megismerést. Vagy lehetetlenné"

Ha felismerted, hogy az az ember megnyomorított - pl. a titkai által -, ez már az ő egyfajta megismerése. Az egészen más kérdéseket vet fel, hogy ha te arra az emberre lennél kíváncsi, aki akkor lenne,, lehetne az illető, ha nem nyomorította volna meg őt titkainak értelmetlen magábafojtása. De akkor az egy másik ember lenne, és ennyiben is megismerted őt, mármint, hogy ő az aki és nem az a másik, aki lehetne, lehetett volna.
Nem a magadra vonatkozóakat akarom kétségbevonni, de közismert, hogy az őszinteségre való hivatkozások mögött az esetek legnagyobb részében bizony az önmagunk előtt is elhallgatott titkaink kucorognak.
::)))

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 09:42:56

A barbárság korát is az ember hozza létre. És te egyfolytában relativizálsz. Az embernek mindig van lehetősége arra, hogy önmagát jónak, tisztességesnek válassza! Ez bizony az ő saját döntése! És nem fogadom el, hogy bármilyen kor felmenthet bárkit . Nem a kornak választom magam jónak és tisztességesnek, hanem elsősorban is önmagam számára. Kvázi magyarázkodni azt lehet, sőt még megmagyarázni is bizonyos motívációkat, de ettől a tisztességtelenség még nem válik tisztességességgé.

ZinczyKa 2009.07.27. 09:58:02

@MALVINA: Nem is tudom, valahogyan nem erre gondoltam, hogy azt ismerném meg, aki lehetne. na mindegy. Hát persze gondolhatsz, amit szeretnél, nem bizonygatok, még a végén kiderül, hogy titkolok valamit ::))
@Luczifer: A társadalom felelőssége és elvárásai mellett a végső döntés az egyéné. Ezt nagyon megnehezítheti a társadalom, ez igaz. Az az érv, hogy hol nőtt fel pedig nekem, bocsánat, nem igazol semmit. ha így lenne, a világ bizonyos részein csak gonosztevők élnének.
OFF: írtam egy e-mailt ::)) Úgy tűnik ezeket az off megjegyzéseket nem sikerül a blogodon kívül tartani.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 10:08:10

@ZinczyKa:
Én nem azt mondtam, hogy te azt akarnád megismerni (oda is írta, hogy az más kérdés lenne), aki akkor lehetne, ha... ezzel csak ellenpontozni kívántam, hogy végülis azt ismered meg - mégha annyira is, amennyire -, aki nem hajlandó a titkától szabadulni. Hiszen ha titkolózik, akkor csak azzal a titkolódzó attitűdjével együtt ismerheted meg.

Luczifer 2009.07.27. 10:09:25

@MALVINA: Erről szó sincs. Egy hangot nem találsz, ami Hanna Schmitz felmentését szorgalmazná. Sőt. De itt nem ez a probléma. Elítélni gyermekien egyszerű, de utána annyival elintézni a dolgot, hogy emberek válasszátok magatokat jó-nak, mert különben így jártok, egy komolytalan hárítás. Mert tessék mondani, azt hogyan kell? Ő jó volt. A köznapok barbárrá szocializálása ellen a barbárságba terelés ellen mit kell tenni? Hogyan? Mit válaszolsz a bíró helyett „az Ön mit tett volna a helyemben” kérdésre? Nem Csehovot, Homéroszt, Tolsztojt, Schillert kellett volna felolvastatnia magának?
És itt a megértés nem a megbocsátás szinonimája, hanem védekezésé. Mi tegyek, hogy ilyen ne lehessen? Ismétlem erre nem válasz az egyéni felelősség emlegetése. Ezen már túl vagyunk., mert kiderült; elégtelen.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 10:16:13

Na, ez az! Kérem, az egyéni felelősség SOHA nem elégtelen! Az ember ugyanis elsősorban önmagáért felelős! Na és persze önmaga ellen felelőtlen önmagával (is). Minden további ebből következik! És az, hogy jónak és tisztességesnek válasszam magam, ez lehetőség! Én nem azt mondom, hogy ez mindenkinek sikerül, én azt mondom, hogy a lehetőség egyrészt megvan rá, és ha megvan, akkor bizony választható. Másrészt pedig saját magunk döntünk, mindig és minden pillanatban. Még akkor is, ha rajtunk kívül álló okokból történik egy-egy kataklizma, akkor is mi döntünk afelől, hogy miként is viszonyulunk hozzá, miféle prioritások mentén döntünk a magunkra és másokra vnatkozó tetteink, cselekedeteink felől.

Luczifer 2009.07.27. 10:40:56

Ez elmondható egy a bevezetés az individualizmusba című osztályfőnöki órán. És? Innentől kezdve ahogy esik úgy puffan? Felelős az ember, de a történelemből nem lehet kilépni! Alakítani talán igen.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.27. 10:57:02

Ki mondta, hogy ki lehet lépni a történések folyásából? De hatni rájuk és alakítani őket - ahogy te is írod - bizony lehet, annál is inkább, hogy mi magunk hozzuk létre, tartjuk fenn avagy változtatjuk meg azokat.
És sem az individualizmust sem pedig a kollektivizmus önmagában nem kárhoztatható, mert önmagában egyik sem létezik. Ezek viszonyfogalmak, ahogy egyén és közösség is az. Amint pedig én arról már többször színt vallottam, történelem nem létezik! Történések vannak, amelyeket emberek élnek és akarva, akaratlanul is alakítják. De hát, amint erről szól az egész röfögésem, nagyon nem mindegy, hogy akarva vagy akaratlanul! És ezt mindig és elsősorban önmagunkkal szemben kell tisztázni, önmagunkon kell/kéne kezdeni! Megtanulni választani, megtanulni dönteni. És ehhez bizony az irodalom igeinis hozzáteheti a magáét, csak élni kell/kéne vele. Természetesen nem kötelező, de mindenki csakis saját magára vessen, ha nem él vele. ::)))
süti beállítások módosítása