Meg akarunk ismerni, meg akarunk érteni valamit, valakit. Például a magunk mögött hagyott történelmet, és benne magunkat, mint ennek a történelemnek ilyen-olyan gyermekét.
1. Keresünk egy eredetet és onnan követjük a szálakat, amik elvezetnek hozzánk. Aztán amikor a szálak elvezettek hozzánk, felfedezzük magunkban azt a múltat, ahonnan elindultunk, ami kiteljesedett bennünk. Mi leszünk az út célja. Mi leszünk az az áhitott cél, amiért a múlt megtörtént. Mi leszünk a korcs, amiben a világ végképp veszni kíván. Az útért születtünk, az útért pusztulunk. Vagy valami hasonlót elrebegünk. Hajlam és hangulat függvénye az egész. Mindenesetre itt az útban van, lesz az értelem, a titok, a magyarázat.
2. De tehetjük azt is, hogy magunkba nézünk, megkeressük honnan, milyen sokfelől jöttünk, nézzük elődeinket, azok találkozásait, a véletleneket, amiknek köszönhetően vagyunk, akik vagyunk. Látjuk apánkat, anyánkat, annak anyját és annak az apját. Látjuk azt az ősünket is, akit szégyellünk, látjuk a másikat, akivel kiegyezünk, de látjuk a család büszkeségét is, akitől jó lett volna ezt azt örökölni, tanulni, ellesni, de nem jött össze. Látjuk azt, amiből vagyunk, amiből születtünk, amiből lehetünk valakik. A kulturális minták halmazát. A hozott anyagot, amiből dolgozhatunk.
A második verziónál a „lehetünk”- ön van a hangsúly. Az identitás lehet valami. Az identitás felelősség. Ott van az örökség, ott van a véletlen, és ezzel a felelősség, hogy mit csinálunk a véletlen válogatta örökségünkkel. Ez nem maga a manipulációra való felhívás, itt meg lehet tartani a fegyelmezett, tárgyszerű tisztességet. De itt többről, másról is szó van. Itt tervezünk is, itt rajtunk túlmutató célok is vannak, amiért felelősséget vállalunk. Itt nem hozzám, vagy éppen a semmibe vezetnek az utak, hanem tovább. Erre pedig szükségünk van. A történelemnek nincs célja, a konkrét embereknek, csoportoknak viszont kell. Hogy szóljon valamiről az életük, hogy hagyjanak valamit örökül. Ha mást nem, hát a célképzés képességét. Másképp minden elviselhetetlen.
*(Identitás IV.)