A nyárnak vége van, most már minden mindegy foglakozzunk Schelerrel. Miért pont vele? Ő került a kezünk ügyébe. Nyár van és meleg. Ebben keresendő a választás oka.
Minden emberi törekvésnek van valamilyen célja – állítja figyelmünk tárgya – lehet, hogy nem kellőképpen világosan felismert, de célja van. Minden célban egy érték rejlik. Az értékek önmagukért fennálló lényegiségek. Mondhatni abszolút valamik. Ilyen melegben kinek van kedve ezen vitatkozni, az értékek abszolút valamik. A nagy állandóságban mégis van változás és ez a változás az értékekhez való viszonyban rejlik. Fordítsuk le ezt magyarra, azaz a magunk nyelvére, magunknak. A pontos fordításért, a megértésért nem vállalunk felelőséget, mert meleg van. Egyébként pedig, mert nem értünk hozzá. De attól még … A kiváló fenomenológus álláspontja; ha a gondolkodás, a világszemlélet, az értékek kialakulásának, átalakulásának nincs is társadalmi / osztály meghatározottsága, de kiválasztásukban, felhasználásukban ez fellelhető. Fordítsuk még magyarabbra. A formális gondolkodásmódok a világszemléletek, általában vannak, de ezek szociológiai feltalálási helyük más és más. Scheler példázza beszédét:
Alsó osztály Felső osztály
1. idő szemlélet - jelen idejű idő-érték - visszatekintő
2. változás-szemlélet létszemlélet
3. mechanikus világszemlélet teleologikus világszemlélet
4. realizmus idealizmus
5. materializmus spiritualizmus
6. indukció, empirizmus a priori tudás, racionalizmus
7. pragmatizmus intellektualizmus
8. optimista, jövőszemlélet pesszimista jövőszemlélet
pesszimista, visszatekintés optimista visszatekintés
9. ellentmondásokat kereső identitást kereső
10. környezet a születés
adta meghatározottság adta meghatározottság
Az első kérdés a kiscserkészé. Ez a húszas években készült rendszer mennyiben képezte le a saját korát, vagy - a jó elitnek megfelelően - mennyiben révedt a szép múltba, mennyiben volt ez egy a múltból táplálkozó vágykép. Scheler, amikor ezt kigondolta / észrevette meggyőződéses keresztény és teista gondolkodó volt. De ha belegondolunk ez tulajdonképpen mindegy is, mert akár azért, mert gondolkodásbeli munkamegosztás tényleg ilyen volt, akár azért, mert ugyan nem ilyen volt, de ezt akarták; ott volt a meg nem felelés. A meg nem felelés alatt azt értem, hogy a gondolkodásbeli munkamegosztás modellje nem felelt meg a kor követelményeinek és ennyiben magában rejtette a modell követőinek a kudarcát. (A német kultúrember kudarca) Gondolom a melegben. Lehet, hogy kell majd mentőkörülmény.
A második kérdés az egyszerű utókoré. Ha eljátszom ezzel a kategóriarendszerrel és elkezdem a mi viszonyainkra alkalmazni, először úgy tűnik, bizonyos elemek helyet cserélnek. Pl. a materializmus felmegy, a spiritualizmus leszáll, az identitáskeresés lejön, az ellentmondás keresés felmegy. Mások egyszerűen kiesnek - főleg fönt esnek ki - mások leszorulnak, vagy csak erősen korlátozottan érvényesülhetnek. Így gondolom ezt a teleologikus világszemlélet, pragmatizmus, intellektualizmus, racionalizmus, stb. esetében. Oszkó Péter ellen példa a héten, de még korrigálhat. A kép, ami ezek után úgy nagyjából összeáll az egy változásképtelen poros, lyukas valami lesz. Egy szellemileg legatyásodott valami. Ott lesznek az előjogok, ha nem is a születéstől fogva, de valamitől fogva, ott van a múltba révedés, a pesszimista jövőkép, ha egyáltalán van valamilyen, a mechanikus világszemlélet meg egy halom nyűg, amiről jó Scheler professzor nem szólt. Például a csodavárás. "Fent" várják a sodát. Ez maga a csoda!
Összességében úgy tűnik a nagy hiátusok nem "Lent" keletkeztek. Ott eltöprengenek, ahogy ott kell. A "Fent" nem csipegetett rendesen a történelmi kínálatból, ezért aztán eszköztelenek, ötlettelenek, alkalmatlanok. És hát így nincsenek minták se, amik szépen lecsorognának biztosítandó az alkalmazkodást, a fejlődést, a felzárkózást, az identitást, a stb.-t. Ehelyett a "Lent" csorog fel. A "Fent"-nek ma nincs jobb ötlete, mint lázadni saját maga ellen. Másra egyébként tényleg nem tűnik jónak. De mondom, meleg van. Nyárvége van, de meleg. No, meg valami B. I. úr is felbosszantott.