egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

címkék

címkefelhő

Házi feladatok

A történelem az élet tanítómestere

2009.06.30. 07:28 | Luczifer | 8 komment

De mit tegyenek azok, akiknek a történelme céljaiban többnyire téves, eszközeiben hiányos, gyatra történelem? Akiknek a történelme a beszorítottság történelme. A hétköznapokban. Vannak hősi pillanataik, de azok a hétköznapok silányságáért fizetett árak. A hősiesség a céltévesztés, az eszköztelenség következménye, a tehetetlenség megkövetelte áldozat. Mit tegyenek azok, akiknek ilyen a történelmük? Tanuljanak belőle, vagy felejtsenek? Mit tanuljanak, mit felejtsenek? Feltéve, hogy élni akarnak.   

 

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr571217014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.06.30. 10:04:39

A történelemnek nincsenek eszközei és/mert céjai sincsenek. A történelem az emberi kreálmány, méghozzá a különböző történések időben folyamatosan alakuló, változó , a tudatban megformálódott nyomainak a spekulatív összerendezése. Csak a létében bizonytalan ember görcsös késztetése, hogy a történelmet - a mindenkori jelenből "visszatekintve" - bizonyos "állandó" konstrukciónak tekintse, hogy a szétszóródott történeti elemeket egy jellemző egésszé összerakosgassa. Tehát a történelem nem alkalmas arra, hogy abból bármit is tanuljunk, tanulhassunk, hiszen a múltról csak különféle, nyilvánvalóan csak töredékeken alapuló elbeszélések születhetnek, de sosem jöhet létre a teljes történet hiteles rekonstrukciója. Természetesen nem azt cáfolom, hogy az embernek vannak különböző történetei, amelyek aktuális történéseit bizony befolyásolhatja. De most ide illőnek érzem Fukuyama válaszát arra, hogy mi történik akkor, ha mondjuk az emberiség eljut az ígéret földjére? "És végső soron azt sem tudhatjuk, hogy ha a kocsik többsége megérkezik abba a bizonyos városba, s utasaik egy kicsit körülnéznek, megfelel-e nekik új környezetük, nem indulnak-e hamarosan tovább."

Luczifer 2009.06.30. 10:38:05

A történelem célok, törekvések, eszközök, identitások története. Esettanulmányok sora. Egy mintagyűjtemény. Annyira létezik, hogy csuhaj! :)

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.06.30. 12:07:22

Van, aki így gondolja, van, aki nem.Én pl. sámli-filozófiának hívom! Akkor tessen csak tovább filózgatni azon, hogy vajon miért nem tanul soha senki egy szemernyit sem abból a bizonyos, és mindenkor manipulált és statikus kreációból, amit egyesek történelemnek hívnak? Pedig ez az egyik és legerősebb bizonyítéka annak, hogy történelem nem létezik. Az emberiség egyik - ha nem a legnagyobb - baja pont ez a statikusság, ez a hamis állandóságba való menekülési kényszere. Történések léteznek, és a különböző történések közötti viszony is állandóan változik és formálódik aszerint, hogy ki és mikor veti össze őket, és miféle prioritások mentén szemezget belőlük , állít fel egy -egy ún. történéssorokat , oszt latolgat. Mindehez valóban felhasználnak az emberek sokfélefajta eszközt, identitást és törekvést, ami aztán a legkülönfélébb célokat rajzolja eléjük. Majd következik az ámulatba esés! :::)))))

Luczifer 2009.06.30. 14:30:41

Az a történelem, amiről beszélsz az a vágyak és az önigazolások területén terem. Ilyen van, de van életünknek rajza, ami a vonásainkkal, mintáinkkal, stb. az ezekkel magyarázható történetekből álló össze. Ez is történelem. A történelem, ami velünk, bennünk él. Legalábbis remélem, mert máskülönben dobhatom ki a nyári bejegyzéseket. :)

ZinczyKa 2009.07.01. 10:04:57

És akkor azt hogyan hívjuk? Öntörténelem? ::))
Történelem szerintem is van, csak éppen nem is tudom, hogyan lehet meghatározni, mert úgy tűnik, a győztesek annyira szeretik megírni a történelmet, hogy a nézőpontok mindig valahogyan egyoldalúak lesznek.
Igaz, az öntörténelemé is az. Hogy ebből tanulni, felejteni lehet-e? Az a történetíróktól is függ.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.01. 10:32:43

Azt még olykor a történelem-hívők is belátják, hogy még elbeszélésétől független történet sem létezik, nemhogy történelem. Van olyan megközelítés is,amelyik egyenlőségjelet tesz történelem és történés között, merthogy mind kettő tett és gondolat . Ez azért rendesen sántít, hiszen a történelem-hívők pont ott és abban tévednek, ahol és amikor, na és ahogyan szisztematikusan rangsorolják , viszonyítják , összefüggéseket teremtenek és értelmeznek történéssorokat, amelyekte aztán mint történelemre hivatkoznak. Minthogy pl.. tanulni kéne belőle. Ez pedig hatalmas ellentmondás. Hiszen "A" történelem fikció! Minden történés, történet jelentése vagy értelme függ attól,amennyiben elbeszélik, hogy ki/kik és mikor, miért teszik. Egyébként is nem a történelem kifejezéssel van a gond, hanem azzal, amit azon értenek a sokaságok, ahogy azt kezelik, hogy arra akarják használni, amire lehetetlen, belekapaszkodni, és megkerülni a megkerülhetetlent: hogy az emberi lét a bizonytalanság bizonyosságán nyugszik.

A legjobb példának mindig a Shakespeare-jelenséget szoktam volt előhozni. Julius Caesarig vissza se megyek! És aki ebbeől nem érti a lényeget, annak amúgy is felesleges a történelem nemlétéről, vagy akár - ha muszáj úgy hívni, hát - a történelem mibenlétéről tovább bazseválni. Mert akkor nagy valószínűséggel ő is egy "kapaszkodó", aki - egyébként érthetően, mert hát nem vagyunk egyformák - képtelen elengedni ezt a hamis bizonyosságot. ::)))))

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.01. 10:40:35

p.s.

És nemcsak a győztesek írják a történelmet. Írják azt bizony a vesztesek is, és aztán ezekkel a kreált "megerősítésekkel" a hátuk mögött esnek furton-furt egymásnak. Egyik hamisabb értelmezés mint a másik! És akkor itt elehtne mai példákat is állítani! Pl. a Horthy-korszak értelmezése, pl. a monarchiának , a demokráciának, stb, a megítélése, értelmezései. Ezek mind mind a jelen kivetítései és visszavetítései.

MALVINA · http://komedias.blogspot.com 2009.07.01. 11:10:43

Na, éppen most olvasom, hogy tegnap meghalt Pina Bausch, akit nagyon kedveltem és a legnagyobbak közül valónak tartottam és tartom a mai napig. Róla gondolkodva jutott most eszembe, hogy őt és az ő művészetét milyen sokan és sokáig támadták, többek között ízléstelennek is nevezték, teljes vakságot mutatva e zseni művészetére (is). Ezek a kritikusok nem láttak túl a klasszikus baletten, mert nem bírták elviselni, befogadni a sokeleműséget, a kollázsszerűség olykor kényelmetlen, mert önmagunkat a mindenséggel, és benne önmagunkat önmagunkkal szembesítő világát.

És akkor arra gondoltam, hogy az a fajta megcsontosodott, kimerevített történelem-igény, amiről itt fentebb szóltam, az maga a balett, ami annyiban halott és hamis, amennyiben szándékoltan elleplez, szándékoltan elsimít, ahogy a könnyedség, a légiesség , az egyszerüsítés mögé rejti azt a kínt, amit csak az tud felfogni, akinek volt már a lábán spiccipő, akinek a testét szó szerint szétroncsolta és szétfeszítette az arra való törekvés, hogy a látszat tökéletesre sikerüljön, függetlenül a mögött megbúvó förtelmes kínlódástól.

Pina Bausch művészete ezzel szemben a pillanatrebbenések felvillanásai, aminek sodró ereje pont abban van, hogy nem leplez, hanem feltár és felfed, méghozzá válogatás nélkül! Az érzelmek, a lélek szépségeitől az emberi test , az emberi kapcsolatok végromlását jelző iszonyatos tüneteiig bezárólag. Érvényességét pedig a szenvedély, a groteszk látásmód folyamatos jelenléte adja.

Nem véletlenül számít a klasszikus balett ma már halott művészetnek. Pont ilyen halott a maga a történelem is.
süti beállítások módosítása