egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

címkék

címkefelhő

Új magyar Elektra

2011.03.24. 20:57 | Luczifer | 15 komment

Nekem kamaszkorom óta gondom van Elektrával. Ha mondták, tisztelni kell, tiszteltem, ha mondták igaza van, igazát elismertem, de indulatai táplálta kérlelhetetlensége akkor is zavart.
  
 
 
 
 
 
 
Az volt az érzésem, mintha ez a lány rejtegetne valamit, például azt, hogy csak gyűlölni képes és a szíve mélyén talán még hálás is a sorsnak, hogy apját megölték. Arra nem gondoltam, hogy ő tette – bár olvastam Agatha Cristiet – de abban biztos voltam, hogy ez sínre tette az életét. Neki ügye lett, egy senki által meg nem kérdőjelezhető oka a gyűlöletre. Innentől kezdve ingyen követelhette a tiszteletet, mindenkinél különbnek tarthatta magát, mindenkit megvethetett, ha éppen erre volt kedve. Megszállott személyétől többre nem futotta. Ő volt és a bosszú. Semminek se tudott örülni, semmit se volt képes észrevenni, semmire se áldozott egy percet se a szent gyűlölködésre rendelt időből. Az egyetlen várt emberhez is csak a gyűlölséggel járó feladatok kötötték. Az hogy ez a férfi Oresztész, vagy valaki más, tulajdonképpen mindegy. Valakire szükség volt, aki igazságot szolgáltat. (értsd, elvégzi a piszkos munkát.) Egy beszűkült világ, beszűkült igazságát. Az új korszak – ha lett ilyen – nem szabadulhatott ettől a terhes hagyatéktól. Gondoltam kamasz koromban.
 
 

Címkék: mária wittner

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr662769163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Biedermann 2011.03.25. 10:34:47

Miért mindegy, hogy Oresztész vagy nem? Én azt gondolom, a megbosszulni szándékozott személyhez való viszony a lényeg. Elektra esetében is. De mondhatod, hogy tévedek.

Luczifer 2011.03.25. 11:46:20

Én úgy gondoltam, hogy a gyűlölet az alap és minden arra épül. Az, hogy Oresztész, vagy valaki más legyen a gyűlölet, a bosszú végrehajtója az döntés kérdése. Az új magyar Elektra adott esetben maga is vállalkozna a bosszúra. Verbálisan meg is teszi. Ellehetetlenítve ezzel a katarzist.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.25. 12:35:23

Hát, ebbe a "terhes hagyatékba" bizony az egész emberi világ belesűríthető, az androgün kettéválásától az apa-lány, anya-lány, apa-fiú, anya-fiú viszonyig bezárólag. Mint ahogy az emberi alaptulajdonságoknak a gyűlöletre való képesség is a része, és tán míg ember él a Földön, marad is a része. Mert ugye az nem kérdés, hogy ennek a képességnek az eltűnésével bizony sok más egyéb képességünk is odaveszne..

Ami viszont a lényeg: a művészet, és benne a drámaművészet is legfeljebb felmutat és megmutat, aztán mindenki a saját belső preferenciái, és/vagy aktuális állapotai szerint teszi, teheti ki a pontot e művek végére.
A katarzis viszont nem más mint a részvéttől és félelemtől való megszabadulás érzése. mert ezek ugye bennünk vannak. és mivel igen gyakori, hogy egyikéből-másikából túl sok is van bennünk, ezért szükséges hát katarzisokat, megtisztulásokat megélnünk. Szóval semmi baj sincs Elektrával, de Oidipusszal sem. Ha baj van, akkor az velünk, magunkkal , akkor az bennünk, magunkban van .

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.25. 12:47:27

p.s.
"Apádon csüngött mindig is szived, leány. / Van így is ez: van gyermek, apjához szitó, / más gyermekek meg inkább csüngnek anyjukon" − mondja Klütaimnésztra Elektrának.

:D

Luczifer 2011.03.25. 13:38:41

Igen! De itt az új magyar Elektráról emlékeztem meg, aki egy másik lehetséges Elektra értelmezésből „nőtt” ki. Itt nem az apja iránt rajongó lányról, hanem a gyűlöleten kívül mást érezni képtelen emberről van szó, aki történetesen lány és szereti az apját, az igazságát. És bosszút akar. De mást akkor se tud, ha másnak lenne itt az ideje. Itt nem a szeretet mozgat, az nincs is, hanem a gyűlölet. A gyűlölet keres társakat, maszkokat, eszméket, stb. Kamasz koromban én ennek is adtam esélyt, tegnap pedig úgy láttam, hogy ez az új magyar Elektra.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.25. 18:46:38

Hát, én meg ugyan finoman , de éppen arra utaltam, hogy ezzel az emberrel kapcsolatban Elektra emlegetése még viccnek is rossz..., ki is kérem elsősorban a bennem is élő :D, de Euripidesz és Szophoklesz Elektrája nevében is.

Luczifer 2011.03.25. 19:50:39

Kikéred? Kiadjuk! Mi történik? Ettől az, amiről én beszéltem még van. És ami ennél is nagyobb nyűg; Lehet! Bármikor! Bárhol!

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.25. 21:14:09

@Luczifer:

Persze, persze, Csak Elektrának semmi köze ehhez..., a többi stimmel...

Luczifer 2011.03.25. 21:39:42

Az általad rendelt Elektrának! De ez nem kívánságműsor! Az élet nem kívánságműsor. Van apokrif Elektra is. Mit tegyünk. Mert Ő így rendelé.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.25. 21:56:42

Általam...? Dehogy, dehogy..., Szophoklesz és Euripidesz által... Egyébként meg hogy az élet kívánságműsor vagy sem, az kérlek attól függ, mit értünk kívánság alatt... :)

Luczifer 2011.03.26. 07:21:35

Ők írtak egy verziót, amit jó szándékú derék hivatalnokok érdekeik mentén egy jelentéssel felruháztak. Amit te elfogadsz. Helyes. Ez az élet rendje. Sokszor, sok helyütt előfordult már ilyen, így volt ez egy másik eset kapcsán Mátéval, Lukáccsal és a többiekkel. Ők is mondtak egy verziót, ott is jött egy hivatalnok és elmondta mit hogyan kell gondolni és kinek van igaza. És ezt követően a jóravalók hitték. Mint az Ő szavát.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.26. 13:30:46

@Luczifer:

teljes félreértés, ha nem félremagyarázás! éppen arról írtam, hogy nem verzióról van szó, legfeljebb "előhívásról". A verziók azok a mindenkor a befogadókban születnek meg. De annak idején már lefolytattunk , mi ketten egy vitát a jelentés - jelentőség kérdésköréről, aminek egyik sarkalatos pontja, hogy bár mindenki verziója más és már, de ez nem írhatja felül a lényegi értelmezési tartományt, azt, amitől egy alkotás, egy mű az, ami. Rómeó és Júliát hoztam anno - ha jól emlékszem - példaként..., mert lehet kutyák között is elképzelni a történetet, de pl. a szerelmet kihagyni belőle már aligha...

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.26. 13:49:54

ps. És mivel szóba került a Médea, hát jó példa az újraértelmezésre, ahogy Lars von Tiers újraértelmezte azt. De mivel azt, azaz a Médeát, ezért természetesen nem rúgta fel azt az alap értelmezési keretet, azaz nem lépett ki abból a jelentéskörből, amitől a Médea Médea..., ugyanis ha így tet volna, akkor a Médeára való hivatkozási alap (ti. átértelmezte...ahogy a mérgezett élővíz (lélek) allegóriáján túl az árulást helyreállító iszonyú kegyetlenségről emlékezik meg. ...) irrelevánssá vált volna.., hát én ebben az értelemben mondom, hogy W.M. nem hozható összefüggésbe - szvsz. - Elektrával....

trendo+ 2011.03.26. 18:22:52

Részvéttel tekintenék erre a nőre, tudván, milyen gyerekkora volt. De ugyanazt a sorsot rakta rá saját gyerekére, akit balkézről összeszedett, majd magára hagyott. Tisztelettel tekintenék rá, hogy harcolt a szabadságért, ha nem tudnám "fegyvertársainak" visszaemlékezéseiből, hogy ő volt a Corvin köz egyik matraca és boldogan pózolt halott orosz kiskatonák holtteste fölött külföldi fotósoknak. Sajnálnám, hogy milyen túlméretezett, igazságtalan büntetést kapott, ha nem tudnám, hogy önsorsrontásként maga provokálta ki a súlyosbításokat (mint Mansfeld Péter, a vad suhanc). Tisztelném, ha másért nem, hát mint idős, beteg asszonyt, ha ő is mutatna cseppnyi szánalmat, megértést mások iránt. De ő fasiszta csürhék előtt játssza a zászlósanyát, arcára kövült gyűlölettel. Felemlegeti az "adóját" a parlamentben, mondván, hogy abból ápolják Hornt a kórházban, mikor ő maga 10 évet dolgozott egész életében és 30 éve rokkantnyugdíjas. Nem sajnálom tőle... de talán mégsem ő tartja fenn az egészségügyet.
Akit gyűlölök, az mégsem ez a nyomorult pária, hanem az őt cinikusan "képviselő asszonnyá" emelő gátlástalan, aljas politikus.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2011.03.27. 14:00:13

Hja, kérem, az emberség az emberség, és bárkivel szemben az! Urambocsá' még a fasiszta, a náci ideológiákat valló, azok szerint élő és cselekvő emberek vonatkozásában is!
süti beállítások módosítása