egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

címkék

címkefelhő

Házi feladatok

Az Én, a megértés gátja

2010.10.07. 16:08 | Luczifer | 9 komment

Mindig a Másik Én-je! A másik Én dinamizmusa. De milyen a Másik Én-je, ami megakadályozza az Egyik megértését? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Az "Én"-ek
 
Ha a Másik nem újszülött, akkor van neki bizonyos Én-je, Én-képe, -ideálja, -projektje, stb. Ami – mert már nem újszülött – kialakult, alakul, és minden valószínűség szerint alakulni is fog. Amihez valamilyen viszonya van. Amit sémák támogatnak. És a Másiknak az Én-képe, Én-ideálja, stb. mellé van tapasztalata. Ami ezt a viszonyt vagy megerősíti, vagy nem. A Másik arra törekszik – mint minden ember – hogy egyre nagyobb megfelelés jöjjön létre az aktuális és az ideális én-képe között. (Negatív Én-kép esetén is) Szerencsés esetben itt csökken az eltérés, és a Másik egyre inkább olyanná is válik, amilyenné válni szeretne. És boldog. De nem mindig és nem minden Másik ilyen szerencsés. Van amikor a tapasztalat az ideális Én-kép ellen hat. (Negatív esetén is konfliktust okoz)
 
Az "Én" harcol
 
Vegyünk erre egy példát. Ha a Másik azt gondolja magáról, hogy ő szép, okos és hát ezért méltán aspirálhat domináns szerepekre, de egy kukkot se ért abból, amit az Egyik mond, esetleg félig-meddig érti, de abból, amit félig-meddig ért, arra a következtetésre jut, hogy a dominancia vágyát alapozó sémák tökéletlenek. Ez esetben inkongruencia alakul ki Én-képe és tapasztalata között. Mert azt veszi észre, hogy egyre kevesebb dolgot ért meg (= illeszthető eddigi sémái közé), egyre kevesebb dolog erősíti meg, és így egyre szerényebb az esélye, hogy eddigi konstrukciói alapján a vágyott Én-képe visszaigazolást nyerjen. Pedig ő okos. Neki jár a domináns szerep. Legalábbis az én-képében, és én-projektjében ez szerepel. Amit most veszélyeztet a tapasztalat. Ez egyfajta dezorganizációt, az egységes én-érzés megbomlását hozza, ami figyelmeztető szorongással jár, amit minden ember igyekszik elkerülni. A mi Másikunk is. Az elkerülésnek sok módja van, az egyik, ha az önértékelést erősítő sémákat a tapasztalat alapján átépíti, a másik, ha a tapasztalatokat építi át, azaz torzítani kezdi. Az átépítés teljesítménye korlátos - mert ott vannak azok a limesek! - a hárításé azonban korlátlan. 
 
Megértés helyett hárítás
 
Ez utóbbira, mindenki által használt jól ismert példákkal szolgálhatunk. Ilyen a racionalizáció, amikor különböző "okokat" kreálunk, vagy amikor egyes dolgokat nem veszünk figyelembe, másnak észlelünk, mint ami, esetleg bizonyos tények tudatosulását egyszerűen megakadályozzuk. Stb. Ezt teszi a Másik, amikor az Egyik egy-egy közlésének egy-egy részletéből a „új” közlést szerkeszt, és ezt megcáfolja, mintha erről beszélt volna az Egyik. Az Egyik csak néz. Ha rutintalan pipa lesz. Erről szó sem volt!- mondja. Ki foglakozik azzal?! Domináns akarok lenni! Ehhez kell egy észlelet! – jön a ki nem mondott válasz és közben folyamatosan konstruálja azt, amit neki hallania jó, amit már "hallott" is, hogy Én-képe közelebb kerüljön a maga választotta ideálhoz. Tagadja, figyelmen kívül hagyja a felé küldött jeleket, a tiltakozást is. Azokat, nevetséges, silány védekezésnek állítja be, homályos utalásokkal leminősíti, esetleg nyílt sértegetésekbe kezd. Az események, a közlések során átsiklik, vagy irrelevánsnak minősít egyébként lényeges elemeket, csak azért, hogy ne kelljen megértenie valamit, ne kelljen újra gondolnia semmit, ami alapján azt, amit oly’ nagy nehezen elért – hogy büszke önmagára – veszélyeztetné. Ö szép, okos és domináns. Lelkesen lezár vitákat, kivonul, bevonul, cirkuszol s közben esze ágában sincs a Másikat megérteni. Lelkesen értetlenkedik. Olyan lelkesen, amilyen lelkesen majd megérti azt az Egyiket, akitől a dominancia átszármaztatását várhatja. Ott jön az "aha", s elfogadja, hogy 2*2=6,33.
 
Mindenki másként csinálja; ugyanazt.
 
Ez idáig rendben is van. Hozzáfűzni talán csak annyit fűznék, hogy az „Én” nem csak ebben a konkrét, nem túl bonyolult, banális szerkezetben és dinamikában akadályozza a megértést, hanem általában. Bonyolultabb képleteknél is. Tudniillik mindenkinek vannak ilyen-olyan álmai, rémálmai, van, amire büszke, amire önérzetét alapozza, van, amitől retteg és így tovább. Ezeket védve, ezek elől menekülve érti meg, érti félre az Egyik a Másikat. Aztán a Másik az Egyiket. Erre vagyunk ítélve.

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr482354037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.10.08. 18:41:00

A cím legfeljebb is csak úgy lenne elfogadható, hogy "Az Én, mint a megértés gátja". Ugyanis az Én éppen hogy a megértés attributuma is egyben.

Továbbá, hogy ki-ki mire is van ítélve, bizonyos helyzeteken, állapotokon túl és/vagy azokkal együtt, hát az is megérne egy diskurzust, mert mint annyi minden másban, ebben is jelentős eltérések mutatkoznak. De érdemes ilyen kulcsgondolatokat is körüljárni mint:

- a megértés nyelvisége
- hogy hányféleképpen is értelmezhető, fogható fel a "megértés"
- a társadalom mint beszélgetés
-- az értelmező és értelmezett stb.

Luczifer 2010.10.08. 19:45:06

Az „Én” alapvető és lényegi elemeinek nem tudom elképzelni azt a konstellációját, ami ne akadályozná a megértést. És ha az „Én” alapvető és lényegi elemei csak ilyen helyzetet tudnak előállítani, akkor az "Én" a megértés gátja. És amíg cáfolat híján ezt kell gondolnom – cáfolat nem az, hogy valaki kijelenti, hogy ez nem így van, hanem bemutatja, hogy, hogy van – addig szerintem ennek tudatában kéne részt venni a mindennapokban. Csak nyugi! Megtanulni együtt élni azzal a frusztráló élménnyel, hogy nem értenek meg minket, nem értjük meg a másikat. Legfeljebb úgy nagyjából. Lehet, hogy egyre jobban, de akkor is csak úgy nagyjából. Mert hát azok a limesek! És hát így van ez a mindennapok ünnepi pillanataiban, a blogozásban is.

trendo+ 2010.10.08. 21:09:59

Sok mindenben egyetértünk, úgy nagyjából :) Amiben meg nem, abban én se értek egyet magammal. Vagy legalább is, a véleményem inog. Megrögzött sémáim saját én-érdekem ellen feszülve követelik a maguk újabb és újabb megerősítését.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.10.08. 22:58:33

Luczifer, attól hogy te nem tudod elképzelni, attóé még nagyon is létezik /létezhet. Továbbá ezeknek a slágerszerű, felszínes megközelítéseknek a felfejtése és visszabontása (ami szükségeltetne egy komoly cáfolathoz, bizony kifejezett időpazarlás lenne.... mert, cáfolni sem lehet bármit és akármit... a posztnak megfelelő mélységben megtettem az észrevételeimet, de ahogy látom - és ez nálad már-már bevett gyakorlattá vált - teljesen figyelmen kívül hagyod, még reagálni sem reagálsz rá. Ott folytatod a mantráidat, ahol abbahagytad, figyelmen kívül hagyva a köztes hozzászólásokat. Egy ideig én igyekeztem szinte mondatonként vagy bekezdésenként reagálni a kitételeidre, de aztán abbahagytam, mert teljesen értelmetlenné vált.
Egyébként meggyőződésem, hogy mindig azok, olyanok vagdalóznak és mantrázzák rendre a megértés lehetetlenségét, akik számára ez az egyedüli és kézenfekvő hárítás a sok-sok nehézség és/vagy sikertelenség megmagyarázására. És újra mondom, mindezt meglehetősen limonádésan adod elő, limes ide, limes oda. Tudod, a bírálatokhoz sem mindegy, hogy milyen anyagot nyújt be az ember. Ha nem megfelelő a bírálatra, hozzá se nyúlnak. Ezért aztán a cáfolat-követeléseddel bizony, legfeljebb csak egy halovány mosolyt sikerált az arcomra csalnod...

trendo+ 2010.10.09. 06:10:18

"Máglyára el, igen kemény..." :))))))))))))))

Luczifer 2010.10.09. 07:04:05

Mi vonzza ide az én drága Malvinámat? Megtudtuk. A slágerszövegek! Dicséretemre legyen mondva, mindenkit kiszolgálok.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.10.09. 10:17:30

@Luczifer:

Na, azért disztingváljunk már egy picinyt! Egyrészt a bizalomnak bizony nagy jelentősége van, ebben az esetben is, legalább is részemről. Nem állítottam, h. minden posztod Aradszkit vagy Koóst idézi. Sok van, ami Pressert, Bródyt, Kovács Katit, Charlie-t, stb. , szóval a minőségit! Mert, hogy köztudot sláger és sláger között is óriási különbségek vannak, lehetnek. Nem beszélve arról, hogy ez a te blogod kifejezetten nem egy szűk határok közé pozícionált tematikus blog.

És meg fogsz lepődni, nem a szövegeid miatt nézek ide be rendszeresen, hanem a személyed miatt, amitől nyilván nem független, hogy - akár ilyen, akár olyan minőségben, végeredménnyel - , de fontos és olykor izgalmas felvetésekkel szolgálsz.

Luczifer, kicsivel több önbizalom és/illetve bizalom a másikban, és meglásd rögvest tágul majd a horizont, a (mások) megértéséé is... :D

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.10.09. 10:26:38

@trendo+:
Mire gondolsz, mire utalsz??? Luczifer írásaiban semmiféle ellenszegülésről, velszi danolásról nincsen szó..., kvázi , még ha jómagam lennék is Edward király, Luczifer akkor sem szolgálna rá az efféle ítéletre...:)))

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.10.09. 10:34:33

p.s.

Ami még a bizalom igen komoly jele, hogy éppen az képes őszinte és akár keménynek is minősíthető kritikával élni bárki megnyilatkozásaival, szövegeivel kapcsolatban élni, aki bírja a bizalmat a kritika alá vont személlyel, de akár önmagával kapcsolatban is. Számomra mindig az a lefegyverzően okos és szép vita, ahol és amikor, amely során a feleknek egy-egy erőteljesebb kitétel kapcsán nem szűkül össze (be) azonnal a pupillájuk..., és talán másként nem is érdemes, de valószínűleg nem is lehetséges semmiről sem érdemben vitázni...
süti beállítások módosítása