egy új hely

miért kell a blog?

"hátha valakinek örömet okoz, hátha valakit bosszant"

ki Luczifer?

Tulajdonképpen mindenki tudja, nem más ő, mint a sokat akaró kirúgott arkangyal, a világossághozó. Az egyik tény, a másik beváltatlan ígéret. Zuhanás + egy impozáns program elhalasztva. Azt hiszem ez teljesíthető.

kanyar a sugárúton

Luczifer = lucifer, illetve lucifer = Luczifer. Tudom, ne mond, de így a biztos! A változtatás nem azért történt, mintha bármi bajom lett volna a luciferrel. Meg voltam vele elégedve, bevált. De mit lehet tenni, ha a kiscicákat Lucifernek keresztelik és ezt követően a lelkes gazdák a világ összes lehetséges módján regisztrálják a cicusukat. Lucifernek a cicák nem hagytak egy talpalatnyi helyet sem. Hitted volna?

és azokat, akik csak itt férnek meg egymással

felnőtt látogatóknak

friss topikok

  • Indiáner: Hát mit tehet egy falkavezérrel? Követi! (2013.03.27. 22:18) Asszimiláció
  • Izabella.Jones: Blog revival, yes! ::)) Egyébként érdekes, hogy nem budapesti lakosoknál is megfigyelhető a kór. M... (2013.03.12. 10:56) Budapest szindróma
  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.29. 16:25) Egyszerűség
  • Dig, Lazarus!: Akiket nem lehet becsapni! Kiállnak a kormányfô mellett, aki egyedül képes feltétel nélkül elfogad... (2012.01.24. 13:16) Százezrek tüntettek
  • Biedermann: Óh, ez a dallamos német nyelv! :) Boldog Karácsonyt! (2011.12.24. 16:18) Boldog Karácsonyt!

naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

címkék

címkefelhő

Emlékmű

2010.08.06. 07:08 | Luczifer | 7 komment

A hasonló vonásokkal, közös ügyekkel rendelkezők – a közösségek s ezen belül a nemzet – összetartó ereje az emlékezés.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Emlékezni kell
Nagyjából ez a közvélemény által is támogatott hivatalos álláspont. Ezért vannak emlékművek, amelyeket rendeltetésszerűen használunk. Ránézünk és megrendülten emlékezünk A, B és mondjuk C eseményre. Az újra átélt fájdalom / szenvedés / stb. összetart. Aztán másutt büszkén emlékezünk D-re, E-re és mondjuk F-re. A felidézett emlékekből táplálkozó öröm, öntudat tartja karban az összetartozás elégedettséggel telt pozitív élményét. De A, B, C, D, E, F együtt centrifugális erőket is táplálhatnak. Az emlékezés a frusztrációt is generálja, gyengítheti a közöset. Napi tapasztalat. A példákkal Dunát lehet rekeszteni. Másutt is. Ez nem a mi specialitásunk.
 
Felejteni kell
A problémát idejekorán észlelve többen szóltak (Renan, nálunk Jászi) hogy a nemzet / a közösség esélyeit az adja, ha az alkotó részeknek sok közös ügyük van és mindenki sok mindent elfelejt. Ezzel nem igen lehet vitatkozni. Az álláspont egyszerre fájdalmas, igaz, és hasznos. Amolyan felnőtt tartalom. Az együttélésre a felejtés ad esélyt. Aki nem tud felejteni, aki begörcsöl, az magára marad. És könnyen elfelejtik.
 
De ez kevés
A romagyilkosságok áldozatainak emléket állító szobornak nem jutott közterület. (A minap felavatott emlékmű Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség békásmegyeri templomának kertjébe került.) A fehér többség kijelentett; felejteni óhajt. Csak felejteni. A közös ügyek, egymás vállalása nem lett a programjuk része. Csak a felejtés. Ami mondom helyes, de kevés. Itt nem lehet vége a mondatnak, itt nem lehet levinni a handsúlyt. A „közös” elhagyásával a felejtés már nem a múlt felejtése, hanem a múlt tagadása, ami viszont; bűn. De mindenképpen bűn lehet, bűnt szülhet. Amit egyszer majd el kell felejteni. Nem csak a most felejteni kívánóknak kell elfelejteni, hanem azoknak, akiket most felejtenek el, akiket a felejtés címszava alatt most letagadnak. Kitagadnak. Egyébként a kitagadottaknak nincs sok választásuk, felejteniük kell. Feltéve, hogy együtt akarnak élni a most felejtőkkel. Partenerként. Ha nem felejtenek, ha magukban hordozzák sérelmüket ellenségként fogják definiálni a most csak felejtőket, s bűnt fognak elkövetni a most ellenük vétkezőkkel szemben. Bűnt, ami növeli az elfelejtendő bűnök sorát. Mindez azért, mert nincs a felejtést segítő / igazoló közös ügyünk. Amíg nincs közös ügyünk, nem felejthetünk.Nem állíthatunk emlékművet. Addig ki vagyunk szolgáltatva. A bűneinknek.

Címkék: emlékezet emlékmű tatárszentgyörgy

A bejegyzés trackback címe:

https://luczifer-bazar.blog.hu/api/trackback/id/tr432200334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.08.06. 12:55:44

"A hasonló vonásokkal, közös ügyekkel rendelkezők – a közösségek s ezen belül a nemzet – összetartó ereje az emlékezés."
...na meg a felejtés.... és nem pusztán azért, mert emlékezet és felejtés - akárcsak a jó és a rossz - viszonyfogalmak, kvázii , egyik a másik nélkül értelmezhetetlen. Tehát egy közösséget, egy nemzetet éppen úgy összetart(hat) , működési módjában meghatároz(hat) , az, hogy milyen emlékezések létrehozta cselekvések elmaradásainak ( azaz felejtések) mentén éli , alakítja, szervezi az életét, Tehát egy közösség összetartó ereje az emlékezéssel együtt a felejtés is.Namármost egy érdekesség! Minél inkább el akarunk valamit - tudatosan, szántszándékkal felejteni/felejtetni, hát az kérem annál mélyebbre tolódik bennünk, ami egyáltalán nem jelenti, hogy valóban elfelejtettük.
És én azt sem gondolom, hogy nincs, hogy ne lenne közös ügyünk, ügyeink. Bizony, hogy van, vannak, legfeljebb a felismerésük hiányzik sokszor.
S mivel hogy az erkölcsi törvények az emberek belső tulajdonságaiból, ill. a társadalmi elvárásokból következnek (nem isteni eredetűek) legfeljebb is "csak" önmagunknak vagyunk kiszolgáltatva (nem pedig "a bűneinknek"), amiből aztán következhetnek a legkülönfélébb elfogadott, nem-elfogadott stb. cselekvéssorok, -sorozatok.. S hogy ezek mifélék is lesznek, az csak és kizárólag a megnyilvánulásaikat követően válnak, válhatnak minősíthetővé, megítélhetővé.

Luczifer 2010.08.06. 16:45:09

A közös ügyek azért nem attól közösek, hogy te belátod, s jó szívvel ajánlod, hanem, hogy a közvélemény támogatása mellett csinálják. Még az emlékmű állítása se közös ügy. Nem vállalja senki.
Ráadásul a nem vállalás mellett tetszik, nem tetszik, vannak érvek. Különben is rakjuk tele az országot Veszprémtől Olaszliszkán át Tatárszentgyörgyig emlékművekkel? Ezek legalább annyi mélyítik a bajt, mint hozzák a megoldást. És ki kezeli a feszültséget? Petyhüdt a közvélemény. És ha van cigány ellenes. Nem akar értük senki se lelkiismeret furdalást, szégyent vállalni. Utána pedig majd ezt szégyellik. De ha közben egy roma kinyír egy gádzsót akkor … Ezért van az, hogy a bűneinknek vagyunk kiszolgáltatva. Az egyik szüli a másikat. Ráadásul tudjuk, hogy bűnöket gyártunk, bűnöket szülő helyzeteket.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.08.06. 20:26:30

@Luczifer: A közvéleményt nem azonos valamely szociális tárgyakra vonatkozó, tömegesen előforduló beállítódások, attitűdök összességével, De egy csoportnak egy adott esemény kapcsán kialakult általános érzelmi beállítódásával sem, sőt egy közösség érték- és normarendszere által meghatározott (közmegegyezés formájában megnyilvánuló) véleménnyel sem. A közv.legtöbbször a hivatalos véleményekre kimondott válasz, reagálás ami igencsak összetett képződmény, ezért is mondják, hogy ha innen nézzük alma, ha onnan nézzük fataliga. A közv. mindig a politikai-hatalmi erőtérben formálódik és mindig konkrét kérdésekre irányul, és nem mellesleg igencsal különböző véleményirányzatokat hordoz, kvázi nem konszenzuális, és nem tényeket, hanem szubjektív viszonyulásokat tartalmaz. Mindebből látszik, hogy milyen igaza (is) van Bourdieu-nak, aki szerint közvélemény márpedig nem létezik. Pontosabban konstruált jószág csupán. A lényeg, hogy tagadom, hogy ne lennének közös, közösségi ügyeink, ügyeink. És természetesen nem a parancsra, központi utasításra közösnek vállalt ügyekre gondolok...
És a közösségek helyzete is totális átalakulásban van, arról sem beszélhetünk és gondolkodhatunk ma már úgy mint száz évvel ezelőtt. Amellett, hogy az individualitás ( mint a nyugati társadalomfejlődés eredménye) egyáltalán nincs ellentmondásban (pláne nem feltétlenül) a különböző csoport-hovatartozások, közösségi kötődések iránti elemi szociális szükségletekkel, a helyzet sokkal bonyolultabb annál, mintsem hogy ennyivel leírható lenne, ahogy és amennyivel leírod.
Ami pedig az ember és szituáció viszonyát illeti, a kettő kölcsönösen hat egymásra, kölcsönösen formálja, generálja egymást, tehát ezért sem vagyunk és lehetünk kiszolgáltatva önmagunkon - ebbe az általunk teremtett helyzetek és azok visszahatása ránk (tehát e dinamikus!!! viszony) is beletartozik - kivül semmi másnak, illetve ha egy valaminek (ahogy te írod saját bűneinknek) igen, akkor ugyanúgy az összes többinek is .

Luczifer 2010.08.07. 09:35:51

Hátha jól értem először felemlíted, hogy hogyan vélekednek a kézikönyvek a közvéleményről, majd B. mesterre hivatkozva közlöd, hogy az, amiről a kézikönyvek vélekednek, az nincs, de vannak közös ügyek. (Amivel kapcsolatban nincs közvélemény!) Egyébként pedig az, amit csinálok butaság.
Nos, akkor képzeljünk el egy 16 fős 12 éves gyerekekből álló csoportot, amelyikben van öt cigány és 11 fehér. Remélem jól számoltam, az tizenhat. Van-e ennek a csoportnak közvéleménye? Hogyne lenne! Születik, változik, kihal, mérhető, ha van, érvényesül, stb. Aki akar valamit, akár csak létezni annak a közvélemény minősége megkerülhetetlen. Ha ott ez így van, akkor nemzet esetében is így van. Másképp, de így van. Nem magyarázom el a különbségeket és a kapcsolatokat. Aki nem hiszi járjon utána.
A csoport cigánygyerekek nem akarnak iskolába menni, a szüleik nem akarják őket küldeni. A tanító néni nem akarja, hogy jöjjenek. A fehér gyerekek se akarják. És így tovább. Mindenkit támogat a maga közvéleménye. Ha felsorolnál ezzel szemben, mondjuk öt élő közös ügyet. Ami centripetális erőként hat. Nem hathat, hanem hat. Ami alapja lehetne az emlékműnek. Mert ezt kéne összehozni. Nem általában, minden mindennel összefügg alapon, hanem konkrétan.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.08.07. 11:21:16

Nagy tévedés.
- Soha nem a kézikönyvek vélekednek...hanem a mögötte álló gondolkodó emberek!
- Nem azt állítottam, hogy nincs közvélemény, csupán azt, hogy Bourdieu-nek jó a meglátása, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy olyan és abban az értelemben nincs, ahogy azt használják, használod, ahogy élnek vele...
- Nem mondtam olyat, hogy amit csinálsz, butaság!
és akkor a konkrétumokhoz:
Az x csoport cigánygyerekei akarnak iskolába menni, és/mert a szüleik akarják őket küldeni. Számos tanító néni is akarja, hogy jöjjenek. X fehér gyerekcsoport is akarja. És így tovább. Mindenkitm így őket is támogatja a maguk vélekedése, véleménye, És nizony mindez nemcsak hogy hathat, de hat is! Nem tagadom, hogy nagyon nagy a restanciánk, még elégtelenek a hatások, de vajon melyik közös ügyünkkel kapcsolatban nem mondható el ua.ez., Igaz eltérő mértékben, eltérő súlyossággal. Az összefüggésekben való gondolkodás szükségessége pedig nem akár általában, akár konkrétan, minimumkövetelmény ahhoz, hogy bármilyen helyzeten javíthassunk, hogy érdemben legyünk képesek hozzájuk nyúlni!

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.08.07. 11:30:42

p.s.
A Bourdieu-féle felvetésből következően azt is érdemes lenne átgondolni, hogy azon bizonyos "közvélemény -kutatások" eredményei, amelyekre közvetve te is utalsz, mennyire és milyen módon felelősek azokért a negatív sztereotípiákért amelyekkel a mai társadalmunk többek között a cigányságról is gondolkodik. Tudom, ez elsősorban is módszertani kérdés, de kérdés. Nem vagyok sem szociológia-ellenes, sem attidüd-, véleménykutatás ellenes sem, csak én is látom, hogy itt valami nagyon nincs rendben ezzel az egésszel.

malvina · http://komedias.blogspot.com 2010.08.07. 13:33:37

Azoknak, akiket érdekel:

Pierre Bourdieu:
A közvélemény nem létezik

www.c3.hu/~szf/Szofi97/Sz97-03/Sz97-03-Area-8.htm
süti beállítások módosítása